10 smarta knep för att förbättra ditt CV

Author Miranda Adriaanse
Skriven av: Miranda Adriaanse
Author Ronald Sterk
Redigerad av: Ronald Sterk
10 smarta knep för att förbättra ditt CV

Oavsett om du skapar ett CV för ditt första jobb eller söker en senior position, är det alltid klokt att förbättra ditt CV för att öka dina chanser att bli inbjuden till en anställningsintervju. Ditt CV är ofta det enda dokumentet du behöver för detta. I det här inlägget delar vi 10 tips för att ta ditt CV till nästa nivå, så att du ökar dina chanser att få ditt drömjobb.

10 tips för att förbättra ditt CV

Du bör alltid vara öppen för att förbättra ditt CV. Lyckligtvis (för dig) missar många sökande stora möjligheter. Med några små justeringar kan du ofta uppnå stora resultat för att skilja dig från andra sökanden. Att regelbundet uppdatera ditt CV är ett smart sätt att se till att du alltid är redo för oväntade möjligheter och se till at du snabbt kan reagera på intressanta jobbannonser. Det håller din profil relevant och visar potentiella arbetsgivare att du är aktivt engagerad i din professionella utveckling.

7 steg för att uppdatera ditt CV
Att uppdatera ditt CV är ett bra sätt att visa upp dina senaste meriter och erfarenheter.
Läs artikel

1. Använd nyckelord från jobbannonsen i ditt CV

Låt oss först förklara vad vi menar. Allt fler företag använder ATS-system. Det är en särskild programvara som företag använder för att automatisera rekryteringsprocessen. När du skickar in ditt CV läser programvaran in det och baserat på innehållet tilldelas ditt CV en viss mängd poäng. Använder du inte rätt nyckelord? Då hamnar ditt CV direkt i papperskorgen innan en rekryterare ens kunnat läsa det.

Sök i jobbannonsen efter viktiga nyckelord, färdigheter och jobbkrav. Lägg till dessa ord uttryckligen i ditt CV för att få ett bättre poängresultat.

Till exempel, om du söker en tjänst som 'Projektledare'. Annonsen specificerar att de söker någon med erfarenhet av 'Agila metoder', 'budgethantering' och 'teamledarskap'. För att optimera ditt CV ordentligt, se till att just dessa termer uttryckligen står i ditt CV. Du kan till exempel skriva:

  • Erfaren Projektledare med omfattande kunskap i Agila metoder.
  • Bevisad framgång i budgethantering och starka färdigheter i teamledarskap.

På så sätt ökar du chanserna att ditt CV bedöms positivt av ATS-systemet.

Optimera ditt CV för ATS-system
Optimera ditt CV för ATS-system och undvik direkt avslag.
Läs artikel

2. Använd handlingsverb

Använd ord som 'hanterade', 'implementerade' eller 'utvecklade' för att beskriva de uppgifter du har utfört. Dessa så kallade 'handlingsverb' är ett utmärkt sätt att skriva kraftfulla meningar och framstå som mycket självsäker. Det gör ditt CV mer engagerande och intressant att läsa.

Rätt
Implementerade ett nytt kundhanteringssystem som ökade kundnöjdheten med 20%.
Fel
Ansvarig för att hantera kundhanteringssystemet.

3. Optimera designen

Inte bara innehållet, utan också designen och layouten av ditt CV måste vara tilltalande. Försök skapa ett modernt och professionellt CV. Du kan också välja att anpassa färgerna i ditt CV till företagets färgtema där du söker jobb.

Dessutom är det viktigt att den valda mallen passar för den tjänst och det företag där du söker jobb. I mer traditionella yrkesområden (som revisor eller advokat) är det vanligare att använda ett traditionellt CV. För kreativa tjänster används ofta ett kreativt CV.

4. Använd konkreta siffror och mätbara prestationer

Ett av de mest undervärderade knepen för att avsevärt förbättra ditt CV är att använda konkreta siffror. Försök vara så specifik som möjligt och använda konkret 'statistik' som visar effekten av dina prestationer och resultat.

Ett exempel:

Rätt
Utvecklade och implementerade en ny innehållsstrategi, vilket resulterade i en dubblering (100%) av antalet unika webbplatsbesökare per månad.
Fel
Jag skapade en ny innehållsstrategi.

Här ser du även användningen av handlingsverb som vi tidigare diskuterade.

Hur man skriver ett cv
Öka dina chanser till drömjobbet. Lär dig att imponera på rekryterare med ett CV som sticker ut - enkelt och effektivt!
Läs artikel

5. Inkludera endast relevant information

Självklart måste ditt CV vara relevant för den sökta tjänsten. Allt du inkluderar i ditt CV bör på något sätt vara relevant. Men många sökande har svårt att skilja huvud- och bisaker från varandra. Och eftersom ditt CV inte bör vara längre än 2 sidor, måste du ibland dra slutsatsen att du har lagt till onödig information i ditt CV.

Hur som helst, läs igenom ditt CV en ytterligare gång noggrant och se om du kan ta bort onödig information. Detta kan till exempel vara:

  • Arbetslivserfarenheter som är mer än 10-15 år gamla.
  • En detaljerad beskrivning av din utbildning även om du har arbetat i 5 år.
  • Information om ditt civilstånd, religion eller andra onödiga personuppgifter.
  • Klichéer som "hårt arbetande" eller "ingen 9-till-5 mentalitet".

6. Skräddarsy ditt CV

Ett av de största 'CV-felen' är att skapa ett CV och använda det för varje jobbansökan. Rekryterare och potentiella arbetsgivare ser och läser tiotals CV:n varje dag. De kommer snabbt att märka om du har ett generiskt CV. De kommer då att tolka det som; "den här sökanden har inte tagit sig tid och ansträngning att noggrant läsa jobbannonsen och tillhörande jobbkrav".

Av den anledningen är det bättre att anpassa ditt CV för varje jobbansökan. Se till att noggrant granska vad den potentiella arbetsgivaren letar efter och försök skriva ditt CV så relevant som möjligt utifrån deras krav och önskemål (utan att ljuga!).

Låt säga att jobbannonsen anger att företaget söker en 'Programvaruutvecklare med expertis inom Java och erfarenhet av molntekniker'.

Då kan du inkludera följande i ditt CV:

  • Professionell Java-programmerare med omfattande kunskap och bevisad erfarenhet av att implementera lösningar i molnmiljöer som AWS och Azure.

7. Lägg till hobbyer och intressen

Förutom dina kvalifikationer vill arbetsgivare också gärna veta mer om dig och din personlighet. De vill kunna bedöma om du passar bra in i företagskulturen. Dina hobbyer och intressen kan spela en viktig roll i det. Dessutom kan det också vara ett bra samtalsämne under en anställningsintervju.

8. Komplettera ditt CV med extra delar

Utöver delar som din arbetslivserfarenhet och utbildning, kan du också ha ytterligare färdigheter och erfarenheter som kan vara värdefulla för ditt CV. Tänk på språkkunskaper, avklarade kurser, certifikat, volontärarbete, sidoverksamheter eller speciella projekt som är relevanta för den tjänst du söker. Att nämna dessa element kan komplettera ditt CV och ge en mer komplett bild av dig som kandidat.

9. Låt en vän eller familjemedlem granska ditt CV

Hur ofta händer det att du skriver ett mail som du har läst igenom minst 10 gånger, och precis när du klickar på 'skicka', ser du plötsligt två fel. Det händer mig i alla fall ofta nog. Om du har uppdaterat eller skapat ditt CV, låt det ligga över natten och läs igenom det igen på morgonen med fräscha ögon. Du kommer antagligen lägga märke till de mindre felen du inte uptäckt tidigare. Låt det sedan läsas igenom av en vän eller familjemedlem (både för innehåll, stavning och grammatik).

10. Se till att ha en professionell online-närvaro

Nästan alla rekryterare och rekryteringschefer medger att de söker upp jobbsökande på sociala medier. Det är därför viktigt att även dessa onlineprofiler är någorlunda professionellt utformade.

Slutsats och vårt råd

Om du följer alla 10 tipsen för att förbättra ditt CV, är vi säkra på att du kommer att ha ett CV som är bättre än nästan alla andra kandidaters CV:n. På Cvskapare hittar du en omfattande kunskapsbank med alla möjliga användbara bloggar och massvis med CV-exempel. Konsultera användbara artiklar specifikt som passar din situation eller använd exemplen som utgångspunkt och inspiration för ditt eget skapade CV.

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

Miranda har en imponerande karriär som HR-rådgivare bakom sig på 20 år och har under denna period byggt upp djupgående kunskap. Nu fokuserar hon på att skriva relevanta artiklar där hon delar sin omfattande erfarenhet och expertis. I sina texter kombinerar Miranda praktiska insikter med teoretisk kunskap, vilket gör hennes artiklar tillgängliga och förståeliga för en bred publik. Mirandas förmåga att uttrycka sin kunskap på ett tydligt sätt gör henne till en utmärkt resurs för alla som söker arbete.