Vad är ett kreativt CV?
Ett kreativt CV är ett fräscht, innovativt och unikt utformat CV som hjälper dig att sticka ut inför potentiella arbetsgivare. En originell design gör att du kan sticka ut bland andra kandidater. Du kan skapa ett kreativt CV på olika sätt. Du kan t.ex. skriva en professionell profil, välja en modern eller färgglad design eller utforma ditt eget kreativa CV. Vissa sökande skapar till och med en komplett "CV-webbplats" med all relevant information, erfarenheter och färdigheter.
Vad som kännetecknar ett kreativt CV
Med en kreativ CV-mall kan du presentera dig själv för arbetsgivare på ett visuellt och kreativt sätt. Du har friheten att använda dig av grafik och layouter. Du kan till och med avvika från A4-formatet och presentera ditt CV som en infografik eller i ett annat format. Ett kreativt CV kännetecknas bland annat av:
- Mer utpräglade färger
- Fräsch och innovativ
- Det finns plats för ett foto
- Stor fokus på rubriker
- Färdigheterna presenteras på ett kreativt sätt
- Unika fonter
- Ikoner/piktogram/diagram
- Unik layout
Fördelarna med ett kreativt CV
Att skapa ett kreativt CV har flera fördelar, bland annat:
- Stor särskiljningsförmåga: Ett kreativt CV hjälper dig att sticka ut i mängden bland andra sökande.
- Visa din personlighet: Med ett kreativt CV visar du mer av din personlighet. Detta är något som är lite svårare med ett standard-CV.
- Lyft fram dina kreativa färdigheter: Särskilt för ett kreativt jobb är detta ett bra sätt att visa rekryteraren eller den potentiella arbetsgivaren dina kreativa sidor.
- Du kommer att bli bättre ihågkommen: Bland många (standard)CV:n är det mer sannolikt att du blir ihågkommen av rekryterare ifall du använder ett kreativt CV. Ett bra och kreativt utformat CV kommer att göra ett bättre intryck då det gör rekryteraren nyfiken.
Nackdelar med ett kreativt CV
Att skapa ett kreativt CV har också vissa nackdelar, bland annat:
- Inte för traditionella arbetsgivare: Ett kreativt CV kommer ofta bäst till sin rätt inom kreativa branscher som grafisk design, reklam, konst, mode och design. I traditionella branscher, som finans eller juridik, förväntar sig arbetsgivarna sannolikt ett mer klassiskt eller professionellt cv.
- Sämre läsbarhet: Ibland ser vi exempel på kreativa CV:n som är lite för kreativa. CV:t är rörigt och dåligt strukturerat (trots att det kan se bra ut). Resultatet blir att CV:t knappt är läsbart och att det är svårt att hitta viktig information. Detta kan lämna ett negativt intryck.
- Tidskrävande: Du kommer naturligtvis att lägga ner mer tid på att skapa ett kreativt CV. Ett bra alternativ kan vara att använda en kreativ CV-mall. Kreativa CV-mallar är redan utformade i original, så du behöver bara fylla i detaljerna.
- Subjektivt: Det som en person anser vara ett attraktivt och kreativt CV kan av en annan ses som oprofessionellt eller till och med olämpligt. Denna subjektiva aspekt av kreativa CV:n innebär att du riskerar att din unika design inte tilltalar alla rekryterare eller arbetsgivare. Den risken är mycket mindre vid användningen av ett modernt CV, till exempel.
När använder du en kreativ CV-mall?
Du använder en kreativ CV-mall när du söker jobb inom hippa, unga företag, i kreativa branscher eller om du förväntar dig att många kandidater söker till samma tjänst. Om du är en kreativ person kan du genom att utforma ett kreativt CV redan visa lite mer av dig själv och din potential.
Som tidigare nämnts måste CV:t matcha det företag eller den bransch du söker till. Om du söker jobb som revisor eller jurist kommer arbetsgivaren förmodligen inte att förvänta sig ett kreativt CV.
Tips för att skriva ett kreativt CV
Design
Med ett kreativt CV kan du ta ut svängarna rejält. Du kan till exempel använda ikoner och piktogram, inkludera grafik eller till exempel inkludera en QR-kod i ditt CV. Att skapa ett infografiskt CV blir också allt mer populärt. Du kan utforma dina färdigheter på ett kreativt sätt (till exempel med staplar eller punktlistor). Möjligheterna är oändliga. Du kan designa ditt CV precis som du vill ha det.
Färg
Att använda rätt färger är otroligt viktigt i många kreativa yrken. Speciellt inom yrken som grafisk design. Men att lägga till färger i ditt CV kan snabbt gå fel. Mycket ljusa, fluorescerande färger är ofta svåra att läsa. Så var försiktig med det. Men du kan också få ditt CV att sticka ut med lite färg. Många CV-mallar använder faktiskt standardfärger, som grönt eller blått. Du kan sticka ut genom att använda till exempel orange eller lila.
Fonter
Nästan alla CV:n använder en standard-font som Arial eller Calibri. Det är naturligtvis inget fel med det, men du kanske vill göra saker annorlunda. Det viktigaste är att den font du väljer är lättläst (så inga utsmyckade eller handskrivna fonter). Detta kommer att distrahera från innehållet. Exempel är Lato, Raleway eller Merriweather.
Layout
Forskning visar att kreativa CV:n ger fler jobbmöjligheter. Layout är ett avsnitt där du kan vara riktigt kreativ. De allra flesta CV:n som du hittar på nätet består av en eller två kolumner som innehåller all relevant information under olika avsnitt. Ett kreativt CV kan också bestå av en eller två kolumner, men det behöver inte göra det. Hur du ordnar CV:t och utformar avsnitten är helt upp till dig. Tricket är att bara avvika något från standarden. Den layout du väljer ska fortfarande vara tydlig, välstrukturerad och lätt att förstå.
Fallgropen med många kreativa CV:n
Ett kreativt CV kan ge dig en fördel jämfört med andra kandidater. Det som många sökande gör fel är dock att det blir rörigt med för många färger, element och information, vilket gör att huvudsaken i CV:t går förlorad.
Du måste hitta en balans mellan din kreativitet och din tydlighet. Ett väl utformat kreativt CV ska inte bara vara visuellt tilltalande utan också presentera relevant information på ett strukturerat och lättbegripligt sätt. Viktiga avsnitt som din profil, arbetslivserfarenhet och kompetens ska vara lätta att identifiera och förstå.
Överdriven användning av grafik eller alltför komplex design kan distrahera från innehållet och göra det svårt för arbetsgivarna att snabbt hitta viktig information.
Tänk inte för mycket
I slutändan handlar ett kreativt CV fortfarande om din utbildning och arbetslivserfarenhet. Vad du har gjort, vad du är bra på och vad du har uppnått hittills i din karriär. Tänk på ett kreativt CV som ett visuellt stöd för det innehåll du inkluderar. Det hjälper dig att sticka ut bland den enorma mängden sökande. Se alltid till att de egenskaper eller styrkor som du tar upp i ditt kreativa CV matchar det jobb du söker.
Vanliga frågor om kreativa CV-mallar
Hur gör man ett kreativt CV?
Du skapar ett kreativt CV genom att effektivt använda dig av färg, grafik, diagram, bakgrunder och ikoner. Du måste sedan presentera dem på ett sätt som är visuellt tilltalande men också lätt att läsa och förstå. När du bestämt dig för en design och skapat den ska du fylla i den med dina viktiga komponenter, t.ex:
- Personuppgifter
- Profil
- Arbetslivserfarenhet
- Utbildning
- Färdigheter
Du kan också sedan lägga till ytterligare avsnitt. Kom ihåg att dessa bör vara relevanta för det jobb du söker. Tänk på praktikplatser, volontärarbete eller hobbies och intressen.
Kan du skapa ett kreativt CV med hjälp av Microsoft Word?
Microsoft Word har många begränsningar när det gäller att utforma och skapa kreativa CV:n. Det finns en anledning till att det är en "ordbehandlare" och inte ett designverktyg. Särskilt när det gäller formatering kan man ibland ägna timmar åt att försöka presentera information på ett visst sätt. Av den anledningen rekommenderar vi att du använder en CV-maker eller andra designverktyg som till exempel Adobe Photoshop/Illustrator.
Ska du inkludera ett foto i ditt CV eller inte?
I kreativa CV:n har det blivit standard att lägga till ett foto i CV:t, förutsatt att du söker inom Europa. Det är inte obligatoriskt att bifoga ett foto, men det kan vara till din fördel.
Vilka är de bästa färgerna för ditt CV?
De bästa färgerna är standardfärgerna, t.ex. svart text på vit bakgrund i kombination med en tredje färg, t.ex. grön, blå, orange, lila eller röd. Den färgen kan du sedan använda för avsnittsrubriker, ikoner, sidhuvud eller sidokolumner. Se alltid till att texten är lättläst.
Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.