Skapa ditt perfekta personliga brev

Börja skriva ditt personliga brev direkt med hjälp av vårt online-verktyg för att skapa personliga brev. Välj bland en av våra professionellt utformade mallar, fyll i dina uppgifter och ladda ner ditt personliga brev direkt. Det har aldrig varit enklare att skriva ett bra personligt brev.

Skapa personligt brev

Vad är ett personligt brev?

Ett personligt brev är ett dokument på 3-5 stycken där du berättar om ditt intresse för jobbet och varför du är lämplig för det. Du skickar ett personligt brev tillsammans med ditt CV till en potentiell arbetsgivare i syfte att bli kallad till en intervju.

Brevet bör betona dina färdigheter, erfarenheter och prestationer i förhållande till det jobb du söker. Ett bra personligt brev ska imponera på arbetsgivaren och övertyga dem om att du är den kandidat de söker.

Till skillnad från ditt CV kan du i ett personligt brev gå djupare in på din karriär och förklara varför du är rätt person för jobbet. Ett CV är ett faktadokument som listar dina prestationer, medan ett personligt brev mer ska berätta din unika "historia" om hur dina färdigheter och erfarenheter matchar de specifika kraven och kulturen på företaget du söker jobb hos.

Om du har en lucka i ditt CV är ditt personliga brev det perfekta stället att förklara den. Berätta vad den berodde på och hur du växte som person av det.

Hur ett bra personligt brev ska vara uppbyggt

Om det är första gången du ska skriva ett personligt brev kan det verka som en svår uppgift. Lyckligtvis är det inte så komplicerat i praktiken. Följ denna struktur för ditt personliga brev:

Rubriken på ditt personliga brev

  • Ange tydligt dina egna kontaktuppgifter: namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
  • Lägg till namnet på mottagaren och organisationen.

Hälsning

  • Hälsa på den relevanta kontaktpersonen inom det företag du söker till.
  • Se till att tonen (formell/informell) stämmer överens med företaget och den tjänst du söker.

Inledning

  • I inledningen ska det tydligt framgå vem du är och varför du söker.
  • Skriv ett originellt och unikt första stycke som fångar läsarens intresse.
  • Syftet med det första stycket är att göra läsaren intresserad och nyfiken på resten av ditt brev. Lägg tid på att formulera en bra och fängslande inledande mening.
  • Berätta om dina personliga ambitioner, passioner och erfarenheter och försök hitta en koppling till företaget eller organisationen du söker jobb hos.

Huvudtext

  • Använd de två till tre mellersta styckena för att klargöra varför just du är rätt person för jobbet.
  • Visa att dina tidigare erfarenheter stämmer väl överens med arbetsgivarens förväntningar.
  • Beskriv tydligt de relevanta kvalifikationer, erfarenheter, kompetenser och färdigheter som motsvarar de specifika jobbkraven för den lediga tjänst du söker.
  • Ge gärna specifika exempel på tidigare erfarenheter och hur de har bidragit till dina prestationer.
  • Prata om dina mål och ambitioner inom den organisation du vill arbeta för och det värde du kan tillföra.

Avslutning

  • Det sista stycket är en sammanfattning av de olika delarna i ditt personliga brev.
  • Du anger i sista stycket att du vill komma och förklara din motivation och entusiasm ytterligare i en personlig intervju. Din ton här bör vara professionell och artig.

Genom att följa detta format kan du enkelt skapa ett engagerande personligt brev som gör ett gott första intryck och väcker rekryterarens nyfikenhet.

Låt oss titta på ett exempel som följer denna struktur perfekt:

[Ditt namn]

[Gatunamn och husnummer]

[Postnummer, ort]

[E-postadress]

[Telefonnummer]


[Kontaktpersonens namn]

[Företagets namn]

[Företagets adress]

[Företagets postnummer och ort]


[Lämplig hälsningsfras]

Konsten att driva en framgångsrik restaurang ligger i att hitta rätt balans mellan operativ effektivitet och enastående kundservice. Detta är något jag har lagt ner min själ och mitt hjärta i under många år. Som en erfaren restaurangchef är jag mycket intresserad av att tillämpa mina färdigheter och min passion för service på er restaurang, där kvalitet och kundupplevelse är av största vikt.

Min karriär började blygsamt som köksbiträde, varefter jag snart tog på mig rollen som servitris och så småningom avancerade till restaurangchef. Den här resan genom restaurangens olika nivåer gav mig inte bara en djup förståelse för alla aspekter av verksamheten, utan väckte också min passion för restaurangbranschen. Dessa erfarenheter har format mig till en ledare som uppskattar och förstår varje detalj i restaurangen, från köket till kundservice.

Min karriär hittills har lärt mig mycket om hur man driver restauranger effektivt, från att optimera processer till att skapa en rolig och stimulerande arbetsmiljö för personalen. En av mina styrkor är förmågan att skapa en positiv och produktiv arbetskultur. Jag tror starkt på att coacha och utveckla personalen så att de kan leverera service av högsta kvalitet. Detta har inte bara lett till ökad kundnöjdhet utan också till minskad personalomsättning.

Jag har även stor erfarenhet av den ekonomiska sidan av att driva och administrera restauranger, inklusive budgetering, kostnadskontroll och ökad lönsamhet.

Jag är mycket motiverad att bidra med min erfarenhet och mina ledaregenskaper till er restaurang och är övertygad om att jag kan bidra starkt till att förbättra ert rykte som en av de bästa restaurangerna i regionen. Jag ser fram emot möjligheten att personligen diskutera hur min bakgrund, mina färdigheter och min entusiasm kan vara av värde för ditt team.

[Lämplig stängning]

[Bilaga]

Vill du se fler bra exempel? Kolla in vårt bibliotek med dussintals exempel på personliga brev (inklusive skrivguider). Få råd för ditt specifika jobb och din bransch och skriv ett övertygande brev som gör att du blir anställd snabbare.

Hur skriver man det perfekta personliga brevet?

Nu när du vet hur ett bra personligt brev är uppbyggt är det dags att lära dig hur du skriver ett. Låt oss ta en steg-för-steg-titt på hur du bäst gör det:

1. Välj en bra mall för ett personligt brev

Ett bra personligt brev ska imponera på den potentiella arbetsgivaren. Naturligtvis måste innehållet i ditt brev vara övertygande, men designen spelar också en viktig roll. Välj därför en av våra mallar för personliga brev, så att du snabbt och enkelt kan utforma ett perfekt brev.

2. Lägg till kontaktinformation

Högst upp i brevet anger du ditt fullständiga namn, din adress och dina kontaktuppgifter. Gör sedan samma sak för mottagaren av ditt brev.

3. Skriv ett personligt hälsningsanförande

När du har fått med kontaktuppgifterna är det dags att öppna brevet. Här fungerar det ofta bäst om du tilltalar mottagaren av ditt brev personligen med hans eller hennes namn. Ingen vill ha ett generiskt personligt brev som du har skickat till 15 andra arbetsgivare.

Om du inte känner till namnet, kolla om det inte råkar nämnas i platsannonsen. Om det inte står där kan du söka på företagets hemsida och LinkedIn. Är det en stor organisation och det är flera personer som har personalansvar? Ring då till företaget och fråga vem du ska adressera brevet till. Det kommer att visa att du är en seriös kandidat som vågar ta initiativ.

4. Skriv en stark inledning

Du har bara en chans att göra ett gott första intryck. Personalchefer får ofta dussintals CV:n och personliga brev per ledig tjänst. Du kan lita på att de inte kommer att läsa varje brev noggrant. Därför är det viktigt att fånga deras uppmärksamhet redan i första stycket. Det största problemet är att många sökande inleder sitt brev väldigt allmänt:

Hej, mitt namn är Max. Jag stötte på er lediga tjänst på Indeed av en slump. Den lediga tjänsten tilltalade mig verkligen, så jag skulle vilja ansöka som försäljningsassistent i er organisation. Jag har 5 års arbetslivserfarenhet och jag tror att jag är lämplig för tjänsten.

Alla som söker har stött på den lediga tjänsten någonstans och har förmodligen arbetslivserfarenhet. Men vad är det som skiljer dig från de andra? Det är det som du bör klargöra redan i första meningen. Börja ditt personliga brev med en viktig prestation, din vision för jobbet eller en anekdot.

Mitt namn är Max. Som account manager med mer än 5 års erfarenhet vet jag hur man överträffar försäljningsmål och framgångsrikt bygger upp kundrelationer. Jag arbetade till exempel som account manager på företag X där jag lyckades överträffa de månatliga försäljningsmålen med 20 % genom strategiskt kundengagemang och tillämpning av innovativa försäljningsstrategier.

Gör ett omedelbart intryck och få läsaren intresserad av att börja läsa resten av ditt brev. Undvik generiska öppningar som alla använder.

5. Visa att du är rätt person för jobbet

I "mittdelen" av ditt brev kan du gå in i detalj på vad som skiljer dig från de övriga kandidaterna. I det här avsnittet är det oerhört viktigt att du funderar på vad du kan tillföra företaget. Det handlar inte om dig, utan om vad ditt mervärde är.

Se till att du alltid anpassar ditt personliga brev till det specifika jobb du söker. Analysera den lediga tjänsten och införliva färdigheter, prestationer och erfarenheter som matchar jobbkraven.

  • Betona hur din erfarenhet och dina kvalifikationer matchar kraven för tjänsten.
  • Ge exempel på framgångar som visar på din lämplighet.
  • Tala om dina ambitioner och det värde du tillför organisationen.

6. Avsluta ditt personliga brev på ett professionellt sätt

Det avslutande stycket är din sista chans att göra ett gott intryck. Här kan du lägga till ytterligare information som kan övertyga arbetsgivaren om dina kvaliteter.

Upprepa dina huvudargument som gör dig lämplig för tjänsten och ange att du gärna vill komma och förklara din motivation i en personlig intervju.

Låt inte ditt drömjobb vänta längre

Ansök omedelbart och självsäkert med ett starkt personligt brev som har testats på fältet och uppfyller alla (oskrivna) regler för HR-chefer.

Allt du behöver veta om personliga brev