Lista kompetenser i ditt CV: tips och bra exempel
När du förbereder ett CV har du begränsat med utrymme och tid för att imponera på en potentiell arbetsgivare. Kompetenser i ditt CV som är väl passande till tjänsten kan hjälpa dig att fånga rekryterarnas uppmärksamhet. I det här inlägget förklarar vi exakt vad kompetenser är, hur du inkluderar dem i ditt CV och slutligen har vi inkluderat en lista med bra exempel på kompetenser för att få dig att komma igång.
Vad är kompetenser?
Kompetenser är en kombination av kunskap, erfarenhet, färdigheter och personliga egenskaper. En person använder kompetenser för att t.ex. utföra specifika uppgifter. Förmågan att lära sig är ett exempel på en kompetens. En person med förmåga att lära sig kan snabbt absorbera, analysera och bearbeta nya idéer och omedelbart tillämpa detta i praktiken.
Kompetenser, färdigheter och personliga egenskaper blandas ofta ihop. Färdigheter kan ses som förmågor. Du är "bra på något". Dessa är ofta inlärda. Exempel på detta är att kunna programmera på vissa språk, köra en gaffeltruck eller behärska vissa CRM-system.
Personliga egenskaper, är däremot karaktärsdrag som är kopplade till din personlighet. De visar hur du reagerar och hanterar olika varierade situationer. Exempel på några personliga egenskaper är till exempel; empati, självsäkerhet, nyfikenhet och kreativitet.
Alla dessa tre termer kompletterar ofta varandra. En person som är bra på programmering eller bra på försäljning har en kombination av både färdigheter, personliga egenskaper och kompetenser som är korrelerade med det de är bra på.
Varför kompetenser kan vara avgörande
Som före detta rekryterare med mer än 10 års erfarenhet har jag gått igenom och läst tusentals CV:n under min tid. Något som var vanligt var att jag hade ett antal kandidater med liknande kvalifikationer. Men på ett elelr annat sätt måste jag filtera ut mängden. Kompetenser kan spela en viktig roll i detta, eftersom de säger något om en sökandes styrkor. Om en kandidats kompetenser bätre matchar vad vi söker efter i både tjänsten och företaget, kan vi göra ett bra val baserat på deras listade kompetenser.
Att nämna kompetenser i ditt CV berättar mer om dig som person. Vad är du bra på? Vad är ditt värde för företaget? Kompetenser hjälper dig att besvara dessa frågor.
Fördelarna med kompetenser i ditt CV
Kompetenser och färdigheter kommer alltid att vara en del av ditt CV. Som rekryterare använde jag en sökandes kompetenser och färdigheter som ett "mått" för att avgöra och uppskatta hur bra den sökande skulle prestera.
Det är därför det är klokt att alltid inkludera vissa kompetenser:
- Du visar att du är en lämplig kandidat: du kan visa att du besitter vissa kompetenser som behövs för att utföra det aktuella jobbet väl.
- Visa att du är unik: dina unika kompetenser kan skilja dig från andra kandidater.
- Du visar god självkännedom: genom att nämna kompetenser i ditt cv visar du att du har god självkännedom.
Vilka kompetenser passar dig?
Genom att ta en kritisk titt på dig själv kan du ta reda på vilka dina kompetenser är. Vad har du varit bra på (sedan liten)? Har du övertalningsförmåga, är du bra på konceptuellt tänkande eller är du bra på att prioritera?
Be dessutom dina vänner och din familj om deras åsikter. Fråga vilka dina goda egenskaper och kvaliteter är enligt dem. Låt dem nämna några av dina styrkor (och svagheter) och använd det som utgångspunkt för att ta reda på mer om dina kompetenser.
På internet kan du också göra ett antal (kostnadsfria) kompetenstester. Tänk till exempel på DISC-testet. Du kan också använda detta som utgångspunkt.
Vilka kompetenser tar du upp i ditt CV?
Vilka kompetenser du nämner i ditt CV beror på vilket jobb du söker. Enligt min erfarenhet har jag ofta sett massor av CV:n från sökande med kompetenser som inte hade något att göra med jobbet. Jag fick t.ex. en gång in en ansökan där den sökande nämnde alla möjliga slags animationsrelaterade kompetenser, samtidigt som hen sökte en tjänst som onlinemarknadsförare (särskilt SEO/SEA och CRO). Så nämn bara relevanta kompetenser för jobbet i fråga.
Vi har tagit med några exempel nedan för att hjälpa dig på traven:
- Kock: effektiv, arbetar under press, ren, uppmärksamhet på detaljer, lösningsorienterad, punktlig, arbetsmoral.
- Marknadschef: ledarskap, flexibel, motiverande, tidshantering, organiserad.
- Lärare: engagerad, presentationer, organiserad, tålmodig, hängiven, coachande.
- Receptionist: vänlig, professionell, punktlig, datorvan, organiserad.
Funktion är en oerhört viktig utgångspunkt för att identifiera nyckelkompetenser. Den avslöjar en stor del av de kompetenser som krävs och som du kan nämna i ditt CV.
Hur anger man kompetenser i sitt CV?
Du kan ange kompetenser på tre olika ställen i ditt cv:
- I din profil
- Under rubriken "Färdigheter"
- I din arbetslivserfarenhet och utbildning
1. Kompetenser i samband med din personliga profil
Den personliga profilen är en utmärkt plats att namnge dina kompetenser. En profil som innehåller kompetenser kan till exempel se ut så här:
2. Namnge kompetenser under färdigheter
Under rubriken "Färdigheter" anges mycket tydligt vad kandidaten är bra på. Det är viktigt att komma ihåg att detta ofta är en kombination av personliga egenskaper, (yrkesmässiga) färdigheter och kompetenser.
Nämn 3 till 7 färdigheter som är relevanta för jobbet. Om vi tar exemplet med en administrativ assistent igen kan det se ut så här:
- Detaljorienterad (kompetens)
- Noggrann (personligt attribut)
- Journalföring (yrkesskicklighet)
- Bearbeta post (yrkesattribut)
- Bra i stressiga situationer (personlig egenskap)
- Lösningsorienterad (kompetens)
3. Nämn kompetenser med din arbetslivserfarenhet
Slutligen kan du också nämna kompetenser med din arbetslivserfarenhet eller andra delar av ditt CV. Du kan till exempel göra det i beskrivningen av ett visst jobb. Exempel:
Sjuksköterska, Sjukhuset Skaraborg
januari 2019 - Nu
- Samordna, organisera och ge vård på den psykosociala avdelningen.
- Hantera behandlingsteamet och ställa omvårdnadsdiagnoser.
100 goda exempel kompetenser
Ambition | Analytisk förmåga | Anpassningsförmåga |
Arbetar tillsammans | Assertiv kommunikation | Åtagande |
Att konfrontera | Att observera | Att presentera |
Autonom | Bedömning | Beslutsamhet |
Coachning | Delegera | Diplomatisk |
Disciplin | Disciplinerad | Ekonomiskt medveten |
Emotionellt intelligent | Empatiskt stark | Energisk |
Entreprenörskap | Entusiastisk | Flexibel |
Förhandling | Förmåga att lära | Förmåga att uttrycka sig (muntligt) |
Förutseende | Grupporienterat ledarskap | Hantera detaljer |
Hantera press | Hantering av konflikter | Initiativförmåga |
Innovativ | Insikt i omgivningen | Inspirerande |
Integrativ | Intryck | Känslig |
Känslighet för organisatoriska frågor | Kollegial | Kommersiell |
Konceptuellt tänkande | Kontroll av framsteg | Konversationell |
Kreativt sinne | Kritisk | Kundorienterad |
Långsiktighet | Ledarskap | Lojal |
Lyssnande | Målinriktad | Målmedveten |
Människoorienterat ledarskap | Miljömedvetenhet | Motiverande |
Motståndskraft | Nätverkande | Noggrann |
Noggrannhet | Nytänkande | Öga för detaljer |
Organisering | Övertalningsförmåga | Personligt ledarskap |
Planering | Problemanalys | Rådgivning |
Resolut | Resultatinriktad | Riktning |
Riskmedveten | Självhävdelse | Självkännedom |
Självsäker | Självständighet | Självstyrning |
Självutveckling | Skapande | Snabb att reagera |
Sociabilitet | Stödjande | Stresstålighet |
Strukturerad | Taktiskt beteende | Tillförlitlighet |
Uppgiftsorienterad | Uttrycksfullhet (skriftlig) | Våga |
Vågar ta risker | Vänlig | Värderingsförmåga |
Vision |
Slutsats
Den växande betydelsen av färdigheter och kompetenser i jobbansökningsprocessen framgår också av forskning. Enligt en McKinsey-studie finns det en trend där arbetsgivare i allt högre grad tittar på färdigheter snarare än traditionella kvalifikationer som utbildningsnivå. Detta understryker vikten av specifika färdigheter och kompetenser, beroende på befattning.
En annan undersökning, som genomfördes av National Association of Colleges and Employers (NACE), lyfter fram specifika kompetenser som arbetsgivare anser vara värdefulla. De fyra främsta kompetenserna som genomgående anses viktiga är kritiskt tänkande/problemlösning, laganda/samarbete, professionalism/arbetsetik samt muntlig/skriftlig kommunikation.
I ditt CV är det därför viktigt att du noga funderar över vilka kompetenser som passar för jobbet och företaget.
Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.