CV-exempel sekreterare: Skrivtips och Gratis Guide

Sekreteraren som hämtar kaffe, kopierar och antecknar under möten har sedan länge upphört att existera. Den moderna sekreteraren eller chefssekreteraren är ryggraden i avdelningen eller företaget. I den här artikeln hittar du ett exempel på ett CV för sekreterare och vi kommer att visa dig exakt hur du kan optimera ditt CV så att du sticker ut för framtida arbetsgivare.

Skapa ditt CV nu
CV-exempel Sekreterare

Exempel på CV för sekreterare

Nedan följer ett exempel på en sekreterares CV. Använd detta CV som inspiration när du upprättar ditt eget CV som sekreterare, chefsassistent, managementassistent eller liknande. I följande stycken kommer vi att gå igenom de aspekter som är viktiga att ta med i ditt CV, med fokus på tjänsten som sekreterare.

Kolla också in:

Vad gör en sekreterare?

Som sekreterare har du många och väldigt varierande arbetsuppgifter. Du ansvarar bland annat för att hantera agendor, välkomna gäster, planera och organisera resor och möten, föra protokoll vid möten, ha (telefon)kontakt med kunder och mycket mer. Så du måste vara bra på att ha många bollar i luften.

Sekreterarens uppgifter och ansvarsområden

De viktigaste uppgifterna och ansvarsområdena för en sekreterare är:

  • Svara i telefon och bedöma de inkommande samtalens art, begäran, syfte och prioritet.
  • Koppla samman och hänvisa till rätt person inom organisationen.
  • Bedömning av effektiv tidsallokering.
  • Möten både internt och externt.
  • Meddela ledningen eller direktören i tid om de möten som gjorts.
  • Ta emot, gallra och granska inkommande dokument med avseende på betydelse och prioritet samt korrekt hantering.
  • Formatering av texter och dokument, utarbetande och/eller redigering av dikteringar, brev, e-post, memorandum och meddelanden.
  • Underhåll av (elektroniska) register.
  • Föra protokoll över möten och registrera dem i en mötesrapport.

Tänk på att de uppgifter du tar med i ditt CV ska matcha de som efterfrågas i den lediga tjänsten. På så sätt har du störst chans att bli kallad till en anställningsintervju.

Hur gör man ett bra CV som sekreterare?

Eftersom sekreterarutbildningen ofta bara varar ett till två år är konkurrensen om dessa tjänster ofta något högre. Dessutom blir många arbetsuppgifter allt mer automatiserade och mjukvarubaserade.

Så hur sticker du ut för arbetsgivarna?

Du behöver ett professionellt CV för sekreterare som sticker ut rejält från konkurrenterna!

Låt oss ta en titt på hur du bäst går tillväga, komponent för komponent.

Personuppgifter

De kontaktuppgifter du behöver ange i ditt CV är: för- och efternamn, adress (eller bostadsort), telefonnummer, e-postadress och födelsedatum.

Naturligtvis är det särskilt viktigt för sekreterare att komma i tid till jobbet och inte komma för sent särskilt ofta. Om du bor i närheten av det aktuella företaget gör du klokt i att ange hela din adress i ditt CV.

Namn: Anna Bergström

Befattning: Sekreterare

Adress: Drottninggatan 50, 702 22, Örebro

Telefon: 070 - 888 44 66

E-post: [email protected]

Födelsedatum: 3 februari 1994

LinkedIn: /in/annabergstrom

Exempel på CV-profil för sekreterare

Längst upp i ditt CV börjar du normalt med en kort beskrivning av dig själv. På 4-6 rader berättar du mer om dig själv (vem du är och vad du kan). Eftersom detta är en av de första delarna som läses måste du göra den intressant för en rekryterare. Du vill ju trots allt att rekryteraren eller arbetsgivaren ska läsa resten av ditt CV.

Gör därför aldrig en torr lista över några karaktärsdrag, utan var unik och autentisk.

  • Vilka är dina styrkor?
  • Vad kan du göra bättre än andra?
  • Vad tycker du om att göra?
  • Vad gör dig till den du verkligen är?

Ett exempel på en personlig profil för en sekreterare kan se ut på följande sätt:

Jag är en pålitlig, flexibel sekreterare med ett öga för detaljer. Jag har utfört olika sekreteraruppgifter, till exempel att organisera interna och externa möten, hantera korrespondens och skapa filer. MS-office har inga hemligheter för mig.

Arbetslivserfarenhet som sekreterare

Som sekreterare är du ett modernt stöd för ledningen eller styrelsen. Du är den som håller ett vakande öga på och uppdaterar dagordningen och brevlådan.

Din arbetslivserfarenhet kommer att användas för att uppskatta hur väl du kan utföra den aktuella tjänsten. Det är därför viktigt att du tydligt anger vilka färdigheter du behärskar och vad du har lärt dig när du har arbetat som sekreterare.

Försök dessutom att nämna några konkreta prestationer. Så, vad har du uppnått? Har du kanske lyckats öka företagets effektivitet eller öka kundnöjdheten? Nämn då dessa prestationer.

Sekreterare, Geo Plus
februari 2018 - Nuvarande

På Geo Plus är jag platschefens högra hand och ser till att stödja chefen på bästa och mest kundvänliga sätt. Arbetsuppgifterna inkluderar:

  • Hantera platschefens agenda.
  • Utarbeta och skicka inkommande och utgående korrespondens.
  • Hänvisa besökare till rätt avdelning.
  • Daglig kontakt med både interna och externa kunder vars frågor jag alltid hanterar på ett snyggt sätt.

Sekreterare, Van Opstal Mediation
maj 2015 - januari 2018

På Van Opstal Mediation arbetade jag främst med att ta emot, bearbeta och distribuera medlingsuppdrag samt med den administrativa hanteringen av detsamma.

  • Upprätthöll telefon- och e-postkontakter med intressenter för effektiv planering.
  • Hjälpte till med att förbereda möten.
  • Bearbetning av relevant information i CRM-systemet.
  • Förberedelse och utskick av offerter, fakturor och undersökningsformulär.

Utbildning och kurser

Det krävs ingen formell utbildning för att börja arbeta som sekreterare. Det är dock alltid bra att nämna din specifika utbildning (särskilt om den är relevant för jobbet).

Kurser kan hjälpa dig att vässa dina kunskaper eller lära dig nya färdigheter. Relevanta kurser för ditt CV som sekreterare är t.ex:

  • Tidsplanering
  • Affärsengelska
  • Skrivande för företag
  • Microsoft Office
  • Kommunikationsförmåga

Utbildning

Yrkesutbildning för sekreterare, Yrkeshögskolan i Göteborg
2012 - 2015

Sekreterarfärdigheter

I slutändan vill du att ditt CV ska matcha den lediga tjänsten så nära som möjligt. Det ger dig störst chans att bli kallad till en anställningsintervju. Vilka färdigheter du behöver nämna beror alltså på vad den lediga tjänstens platsannons efterfrågar. Kanske letar de efter en stresstålig person med erfarenhet av att organisera och planera internationella möten. Men de kanske också letar efter en noggrann person som är utmärkt på att hantera dagordningen.

Vilka färdigheter du behöver nämna i ditt CV beror alltså på arbetsbeskrivningen. Här är dock några bra exempel:

  • Kommunikationsförmåga (skriftlig och muntlig)
  • Telefonvana
  • Kundfokus och integritet
  • Samarbetsförmåga
  • Stresstålighet
  • Proaktiv
  • Omsorgsfullhet

Språk

En arbetsgivare är alltid intresserad av vilka språk du behärskar. Särskilt som sekreterare är det troligt att du då och då måste kunna kommunicera på ett annat språk. Så nämn dina språkkunskaper.

Språk
  • Svenska (modersmål)
  • Engelska (flytande)
  • Tyska (bra)
  • Franska (någorlunda)

Begränsat med relevant arbetslivserfarenhet

Har du nyligen tagit examen som sekreterare och har ännu ingen (eller inte särskilt mycket) relevant arbetslivserfarenhet? I så fall är det viktigt att lägga lite extra vikt vid din utbildning. Placera därför din utbildning ovanför din arbetslivserfarenhet för att ge den en framträdande plats i ditt CV.

Dessutom ska du när du listar dina kurser även ge en beskrivning av vad du har lärt dig. Det är bäst att göra detta med punktlistor för att hålla det tydligt.

Slutligen rekommenderar vi också att du skriver dina praktikplatser eller andra praktiska erfarenheter under en egen rubrik i ditt CV. Skriv även här vilket arbete du utförde och vad du lärde dig.

Ytterligare avsnitt sekreterare CV

Förutom de standardavsnitt som vi har tagit upp ovan finns det ett antal mer valfria avsnitt. Tänk till exempel på volontärarbete, hobbies och intressen, eller kanske har du vissa projekt som du är stolt över. Fundera på vilken annan relevant information du kan lägga till. Se bara till att det verkligen är relevant för jobbet.

Utforma ditt CV för sekreterare

Som sekreterare är det självklart att du är noggrann, exakt och punktlig. Ditt CV bör återspegla detta. Ett korrekt och snyggt utformat dokument kommer därför att ha en positiv inverkan på dina chanser att bli anställd.

Använd för detta:

  • Punktlistor: undvik långa textstycken, men gör en snygg sammanfattning.
  • Typsnitt: Använd ett professionellt typsnitt, t.ex. Arial eller Calibri.
  • Vita linjer: Se till att alla avsnitt är snyggt separerade från varandra med en tom linje.
  • Marginaler: Använd tillräckliga marginaler på alla fyra sidor av ditt CV. Minst 1 centimeter.
  • Radavstånd: Se till att det inte ser ut som om alla rader är alldeles för nära varandra. Använd ett radavstånd på 1,15 eller högre.

Viktig bonusinformation för ditt sekreterar-CV

En av dina uppgifter som sekreterare är att kontrollera och korrigera texter för korrekt stavning, tvetydigheter i innehållet och grammatiska formuleringar. Forskning har visat att grammatik- och stavfel uppfattas negativt av 80 % av rekryterarna. Se därför till att du inte har några grammatik- eller stavfel i ditt CV.

Om det behövs kan du låta en vän korrekturläsa ditt CV en gång för att säkerställa att inga misstag slinker igenom.

Använd en mall för en sekreterares CV

Är du inte så bra på designprogram som Photoshop och vill helst inte anlita en dyr grafisk designer? Då kanske vi kan hjälpa dig. Med vår CV-skapare har vi redan hjälpt tiotusentals människor att hitta jobb. Vi har 12+ beprövade CV-mallar som gör det enkelt för dig att fokusera på det som verkligen betyder något: innehållet.

Med våra mallar behöver du inte oroa dig för de "oskrivna reglerna". Dessutom kan du få användbara tips för varje avsnitt vilka gör det enkelt att färdigställa ditt CV.

Slutsats

Som nämndes i början av denna artikel är en sekreterare idag mycket mer än någon som går runt med kaffe. Du måste vara en mångsysslare och bli en oumbärlig länk i kedjan. Detta måste återspeglas i ditt CV om du vill sticka ut för arbetsgivarna.

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

author avatar
Skriven av
Joost Buitenhof
Joost började sin karriär inom rekrytering redan under sina studier i företagsekonomi med ett deltidsjobb som rekryterare. Han tyckte om detta så mycket att han efter sin examen började arbeta heltid som rekryterare på en stor rekryteringsbyrå. Till slut avancerade Joost till 'Rekryteringschef'. Med tiden växte hans lust för nya utmaningar. Han använder nu sin expertis inom HR och rekrytering för att skriva och granska texter, en spännande ny riktning i sin yrkeskarriär.