CV-exempel kundtjänstmedarbetare: Skrivtips och Guide

Som kundtjänstmedarbetare är det viktigt att du visar upp rätt kompetenser och erfarenheter i ditt CV. Utan ett professionellt och välstrukturerat CV kan det vara svårt att hitta ett jobb. I den här bloggen visar vi dig ett exempel på ett CV för en kundtjänstmedarbetare, som du kan använda som inspiration. Vi ger också tips på hur du optimerar ditt CV så att du snabbare får en anställning.

Skapa ditt CV nu
CV-exempel Kundtjänstmedarbetare

Hur skriver man ett CV som kundtjänstmedarbetare?

Som kundtjänstmedarbetare kommer du huvudsakligen att ansvara för att besvara kundfrågor. Du kan komma att ta emot dessa personligen eller  via livechatt, e-post eller telefon. Att hitta en lämplig lösning och vänligt hjälpa kunden med bästa möjliga kundservice  är mycket viktigt här. Du kommer också ibland att behöva ge information om olika produkter eller tjänster. Målet är att ge utmärkt kundservice vid alla frågor som en kund kan tänkas ha. Flera färdigheter är viktiga för detta, bland annat:

  1. Kommunikationsförmåga
  2. Tålamod
  3. Förmåga att lyssna
  4. Lösningsorienterad
  5. Kundorienterad

Naturligtvis är detta också färdigheter och kompetenser som bör återspeglas i ditt CV.

I vissa jobb som kundtjänstassistent  är det också viktigt med tekniska färdigheter och IT-kunskaper. Lyft fram dessa färdigheter i ditt CV om de är relevanta.

Slutligen är det viktigt att läsa arbetsbeskrivningen noggrant. Den innehåller ofta en lista över de viktigaste ansvarsområdena. Använd denna information för att anpassa ditt CV och betona erfarenheter och färdigheter som är relevanta för tjänsten.

Personuppgifter

Börja alltid överst i ditt CV med att ange dina kontaktuppgifter, inklusive namn, befattning, telefonnummer, e-post och födelsedatum. På så sätt kan potentiella arbetsgivare enkelt kontakta dig.

Här kan du också lägga till andra relevanta uppgifter, t.ex. en länk till din LinkedIn-profil. Slutligen är det alltid en fördel att lägga till ett representativt foto. På så sätt får arbetsgivaren ett bra första intryck av dig.

Namn: Frida Svensson

Befattning: Kundtjänstmedarbetare

Adress: Sveavägen 48, 113 59, Stockholm

Telefon: 070 – 12 34 567

E-post: [email protected]

Födelsedatum: 14 juli 2000

LinkedIn: /in/fridasvensson

CV-profil

En CV-profil ska ge en kort översikt över vem du är som person. Du kan skriva något om dina egenskaper, ambitioner och hur du kan tillföra mervärde till den organisation du söker till. Detta är en av de viktigaste delarna av ditt CV, eftersom det ofta är det första som läses. Så se till att du imponerar med en unik profil.

Som kundtjänstmedarbetare är det viktigt att säga något om ditt sätt att kommunicera, din problemlösningsförmåga eller ditt kundfokus. Det är trots allt viktigt för jobbet.

Dessutom kan du också fundera på vad som gör dig unik som person. Varför är just du särskilt lämpad för jobbet?

Som kundtjänstmedarbetare brinner jag för att leverera service av högsta kvalitet. Med min starka kommunikationsförmåga och mitt tålamod kan jag prata med alla kunder på ett bra sätt så att de alltid känner sig förstådda och uppskattade. I mina tidigare anställningar har jag alltid fått skattningar över genomsnittet när det gäller att lösa problem på ett adekvat sätt och tillhandahålla lämpliga lösningar. Tack vare denna problemlösningsförmåga kan jag lösa alla situationer så att kunden blir nöjd.

Arbetslivserfarenhet

Din arbetslivserfarenhet är den viktigaste delen av ditt CV. Potentiella arbetsgivare kommer att försöka bedöma om du har de egenskaper som krävs för att utföra det aktuella jobbet väl, främst utifrån din arbetslivserfarenhet.

Lista här alla relevanta jobb som du har haft hittills. Börja längst upp med ditt senaste eller, om tillämpligt, nuvarande jobb.

När det gäller din arbetslivserfarenhet är det viktigt att inte bara beskriva dina arbetsuppgifter och ditt ansvar. Det är också viktigt (om möjligt) att säga något om dina prestationer. Vilka prestationer och resultat har du uppnått? Detta säger trots allt något om hur bra du var på att utföra ditt jobb. Du kan tänka på formuleringar som

  • Ökade kundnöjdheten med X %
  • Talade med X antal kunder per dag
  • Min kundnöjdhet låg konsekvent över arbetsplatsens genomsnitt.

Om du inte har så mycket relevant erfarenhet kan du fundera på om du kan visa de viktiga kompetenser som behövs för jobbet på något annat sätt. Kanske har du arbetat som volontär eller bidragit till projekt där empati, kundnöjdhet och ett gott lyssnande öra också var viktigt? I så fall kan du också nämna dessa.

Kundtjänstmedarbetare, TopDesk
januari 2018 - Nuvarande

  • Hanterade dagligen fler än 60 kundfrågor som rörde produktinformation, orderstatus, produktreturer och allmän information.
  • Tillhandahöll hjälp och information via telefon, livechat och e-post.
  • Uppnådde en genomsnittlig kundnöjdhet på 95 %.
  • Bidrog till implementeringen av ett nytt ärendehanteringssystem för att öka kundserviceteamets övergripande effektivitet.
  • Tränade och utbildade personligen 10 nya teammedlemmar enligt rutiner och protokoll för kundserviceteam.

Kundtjänstmedarbetare, ThielseServices
juni 2016 - december 2017

  • Genomförde kundnöjdhetsundersökningar för att kontinuerligt förbättra servicenivåerna.
  • Arbetade med kundtjänstteamet för att ta fram lösningar för att förbättra servicen och kundnöjdheten.
  • Identifierade kundernas tekniska problem och tillhandahöll lämpliga lösningar där det var möjligt.

Utbildning

För att arbeta som kundtjänstmedarbetare behöver du ingen särskild utbildning. Det är dock alltid bra att inkludera en utbildning i ditt CV. Särskilt om du har en relevant utbildning inom kommunikation, kundservice eller administration kan det vara en fördel i ditt CV.

Kommunikatörsprogrammet, Stockholms Universitet
september 2015 - juni 2019

Kurser och intyg

Kurser och intyg ser alltid bra ut i ditt CV, förutsatt att de är relevanta för det jobb du söker. Som kundtjänstmedarbetare finns det otaliga relevanta kurser du kan gå för att bredda din kompetens. Det är också ett sätt att visa arbetsgivaren att du är nyfiken på att lära dig och alltid vill utvecklas.

Några relevanta kurser för tjänsten som kundtjänstmedarbetare är:

  • Skrivande för företag
  • Arbete under press
  • Hantera arga kunder
  • IT-support: Felsökning

Färdigheter

Att lista ett antal färdigheter är också ofta nödvändigt i ett CV. På så sätt gör du det mycket tydligt för en potentiell arbetsgivare vilka färdigheter och kompetenser du besitter. Arbetsgivaren kan sedan bedöma om du är en bra matchning för jobbet.

Tänk därför noga igenom vilka färdigheter du vill lägga till i ditt CV för kundtjänstmedarbetare. Fundera på vilka som är nödvändiga för att göra ett bra jobb. Här är 10 relevanta färdigheter för en kundtjänstmedarbetare:

  1. Kundfokus
  2. Kommunikationsförmåga
  3. Förmåga att lösa problem
  4. Tålmodig
  5. Förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt
  6. Stresstålig
  7. Teknisk kompetens
  8. Empati
  9. Behärskande av språket
  10. Lagspelare

Komplettera ditt CV

Ditt CV innehåller nu de obligatoriska delarna. Men det finns alltid delar som du kan lägga till i ditt CV. De kan hjälpa ditt CV att sticka ut för potentiella arbetsgivare. Kom ihåg att all information du tar med i ditt CV ska vara relevant för det jobb du söker.

För en tjänst som kundtjänstmedarbetare kan du tänka dig följande:

  • Språk: För jobbet som kundtjänstmedarbetare är det mycket värdefullt om du talar flera språk. Därför lönar det sig verkligen att nämna detta separat i ditt CV.
  • Aktiviteter utanför jobbet: Om du t.ex. arbetar som volontär, är aktiv i en klubb eller har någon annan speciell hobby kan detta också vittna om din sociala kompetens och förmåga att organisera saker.

Hur sticker du ut med ditt CV för kundtjänstmedarbetare?

Det är viktigt att nämna att varje företag tolkar jobbet som kundtjänstmedarbetare på olika sätt. På ett företag kan det till exempel handla om att prata med kunder i telefon, medan det på ett programvaruföretag kan handla mycket mer om att ge teknisk support.

Därför rekommenderar vi alltid att du skapar ett skräddarsytt CV. Det innebär att du måste justera ditt CV något för varje ansökan, så att det passar bra för den specifika lediga tjänsten och dess jobbkrav. Detta hjälper dig att sticka ut hos arbetsgivarna och att bli kallad till anställningsintervjuer oftare.

Utformning av ditt CV

Om allt går bra har du nu ett perfekt CV för en kundtjänstmedarbetare. Men det räcker inte med bara bra innehåll. Nuförtiden bör layouten på ditt CV också imponera. Om du tycker att det är svårt att utforma ett bra CV själv kan du använda en CV-mall. Då behöver du inte komma på en unik design själv, utan kan välja en som du gillar och enkelt fylla i delarna.  Sen är det bara att ansöka!

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

author avatar
Skriven av
Joost Buitenhof
Joost började sin karriär inom rekrytering redan under sina studier i företagsekonomi med ett deltidsjobb som rekryterare. Han tyckte om detta så mycket att han efter sin examen började arbeta heltid som rekryterare på en stor rekryteringsbyrå. Till slut avancerade Joost till 'Rekryteringschef'. Med tiden växte hans lust för nya utmaningar. Han använder nu sin expertis inom HR och rekrytering för att skriva och granska texter, en spännande ny riktning i sin yrkeskarriär.