CV-exempel kundtjänstmedarbetare: Skrivtips och Guide

Som kundtjänstmedarbetare är det viktigt att du visar upp rätt kompetenser och erfarenheter i ditt CV. Utan ett professionellt och välstrukturerat CV kan det vara svårt att hitta ett jobb. I den här bloggen visar vi dig ett exempel på ett CV för en kundtjänstmedarbetare, som du kan använda som inspiration. Vi ger också tips på hur du optimerar ditt CV så att du snabbare kommer anställas.

Skapa ditt CV nu
CV-exempel Kundtjänstmedarbetare

Hur skriver man ett CV som kundtjänstmedarbetare?

Som kundtjänstmedarbetare kommer du huvudsakligen att ansvara för att besvara kundfrågor. Du kanske kommer att ta emot dessa personligen, via livechatt, e-post eller per telefon. Att hitta en lämplig lösning och vänligt hjälpa kunden med bästa möjliga kundservice är mycket viktigt här. Du kommer också ibland att behöva ge information om olika produkter eller tjänster. Målet är att ge utmärkt kundservice vid alla frågor som en kund kan tänkas ha. Flera färdigheter är viktiga för detta, bland annat:

  1. Kommunikationsförmåga
  2. Tålamod
  3. Förmåga att lyssna
  4. Lösningsorienterad
  5. Kundorienterad

Naturligtvis är detta också färdigheter och kompetenser som bör återspeglas i ditt CV.

I vissa jobb som kundtjänstassistent är det också viktigt med tekniska färdigheter och IT-kunskaper. Ifall detta är relevant, lyft då fram dessa färdigheter i ditt CV.

Slutligen är det viktigt att läsa arbetsbeskrivningen noggrant. Den innehåller ofta en lista över de viktigaste ansvarsområdena som jobbet innebär. Använd denna information för att anpassa ditt CV och betona erfarenheter och färdigheter som är relevanta för den specifika tjänsten.

Personuppgifter

Börja alltid överst i ditt CV med att ange dina kontaktuppgifter, inklusive namn, befattning, telefonnummer, e-post och födelsedatum. På så sätt kan potentiella arbetsgivare enkelt kontakta dig.

Här kan du också lägga till andra relevanta uppgifter, t.ex. en länk till din LinkedIn-profil. Slutligen är det alltid en fördel att lägga till ett representativt foto. På så sätt får arbetsgivaren ett bra första intryck av dig.

Namn: Frida Svensson

Befattning: Kundtjänstmedarbetare

Adress: Sveavägen 48, 113 59, Stockholm

Telefon: 070 – 12 34 567

E-post: [email protected]

Födelsedatum: 14 juli 2000

LinkedIn: /in/fridasvensson

CV-profil

En CV-profil ska ge en kort översikt över vem du är som person. Du kan skriva något om dina egenskaper, ambitioner och hur du kan tillföra mervärde till det företaget du söker till. Detta är en av de viktigaste delarna av ditt CV, eftersom det ofta är det första som läses. Så se till att du imponerar direkt med en unik profil.

Som kundtjänstmedarbetare är det viktigt att säga något om ditt sätt att kommunicera, din problemlösningsförmåga eller ditt kundfokus. Det är trots allt det viktigaste för jobbet.

Dessutom kan du också fundera på vad som gör dig unik som person. Varför är just du den perfekta kandidaten för jobbet?

Som kundtjänstmedarbetare brinner jag för att leverera service av högsta kvalitet. Med min starka kommunikationsförmåga och mitt tålamod kan jag prata med alla kunder på ett bra sätt så att de alltid känner sig förstådda och uppskattade. I mina tidigare anställningar har jag alltid fått högre än genomsnittlig respons för min förmåga att lösa problem effektivt och erbjuda passande lösningar. Tack vare denna problemlösningsförmåga kan jag lösa alla situationer så att kunden blir nöjd.

Arbetslivserfarenhet

Din arbetslivserfarenhet är den viktigaste delen av ditt CV. Potentiella arbetsgivare kommer att försöka bedöma om du har de egenskaper som krävs för att utföra det aktuella jobbet väl, främst utifrån din arbetslivserfarenhet.

Lista här alla relevanta jobb som du har haft. Börja längst upp med ditt senaste eller, om relevant, ditt nuvarande jobb.

När det gäller din arbetslivserfarenhet är det viktigt att inte bara beskriva dina arbetsuppgifter och ditt ansvar. Det är också viktigt (om möjligt) att berätta något om dina prestationer. Vilka prestationer och resultat har du uppnått? Detta säger trots allt något om hur bra du var på att utföra ditt jobb. Du kan tänka på formuleringar som till exempel:

  • Ökade kundnöjdheten med X %
  • Talade med X antal kunder per dag
  • Min kundnöjdhet låg konsekvent över arbetsplatsens genomsnitt.

Om du inte har så mycket relevant erfarenhet kan du fundera på om du kan bevisa de viktiga kompetenser som behövs för jobbet på något annat sätt. Kanske har du arbetat som volontär eller bidragit till projekt där empati, kundnöjdhet och ett gott lyssnande öra också var viktigt? I så fall kan du också nämna dessa.

Kundtjänstmedarbetare, TopDesk
januari 2018 - Nuvarande

  • Hanterade dagligen fler än 60 kundfrågor som rörde produktinformation, orderstatus, produktreturer och allmän information.
  • Tillhandahöll hjälp och information via telefon, livechat och e-post.
  • Uppnådde en genomsnittlig kundnöjdhet på 95 %.
  • Bidrog till implementeringen av ett nytt ärendehanteringssystem för att öka kundserviceteamets övergripande effektivitet.
  • Tränade och utbildade personligen 10 nya teammedlemmar enligt rutiner och protokoll för kundserviceteam.

Kundtjänstmedarbetare, ThielseServices
juni 2016 - december 2017

  • Genomförde kundnöjdhetsundersökningar för att kontinuerligt förbättra servicenivåerna.
  • Arbetade med kundtjänstteamet för att ta fram lösningar för att förbättra servicen och kundnöjdheten.
  • Identifierade kundernas tekniska problem och tillhandahöll lämpliga lösningar där det var möjligt.

Utbildning

För att arbeta som kundtjänstmedarbetare behöver du ingen särskild utbildning. Det är dock alltid bra att inkludera en utbildning i ditt CV (ifall möjligt). Särskilt om du har en relevant utbildning inom kommunikation, kundservice eller administration kan det ses som en fördel i rekryteringsprocessen.

Kommunikatörsprogrammet, Stockholms Universitet
september 2015 - juni 2019

Kurser och intyg

Kurser och intyg ser alltid bra ut i ditt CV, förutsatt att de är relevanta för det jobb du söker. Som kundtjänstmedarbetare finns det otaliga relevanta kurser du kan gå för att bredda din kompetens. Det är också ett sätt att visa arbetsgivaren att du är nyfiken på att lära dig och alltid vill utvecklas.

Några relevanta kurser för tjänsten som kundtjänstmedarbetare är:

  • Skrivande för företag
  • Arbete under press
  • Hantera arga kunder
  • IT-support: Felsökning

Färdigheter

Att lista ett antal färdigheter är också ofta nödvändigt i ett CV. På så sätt gör du det mycket tydligt för en potentiell arbetsgivare vilka färdigheter och kompetenser du besitter. Arbetsgivaren kan sedan bedöma om du är en bra matchning för jobbet.

Tänk därför noga igenom vilka färdigheter du vill lägga till i ditt CV för kundtjänstmedarbetare. Fundera på vilka som är nödvändiga för att göra ett bra jobb. Här är 10 relevanta färdigheter för en kundtjänstmedarbetare:

  1. Kundfokus
  2. Kommunikationsförmåga
  3. Förmåga att lösa problem
  4. Tålmodig
  5. Förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt
  6. Stresstålig
  7. Teknisk kompetens
  8. Empati
  9. Behärskande av språket
  10. Lagspelare

Komplettera ditt CV

Ditt CV innehåller nu de obligatoriska delarna. Men det finns alltid delar som du kan lägga till i ditt CV. De kan hjälpa ditt CV att sticka ut för potentiella arbetsgivare. Kom ihåg att all information du tar med i ditt CV ska vara relevant för det jobb du söker.

För en tjänst som kundtjänstmedarbetare kan du tänka dig följande:

  • Språk: För jobbet som kundtjänstmedarbetare är det mycket värdefullt om du talar flera språk. Därför lönar det sig verkligen att nämna detta separat i ditt CV.
  • Aktiviteter utanför jobbet: Om du t.ex. arbetar som volontär, är aktiv i en klubb eller har någon annan speciell hobby kan detta också vittna om din sociala kompetens och förmåga att organisera.

Hur sticker du ut med ditt CV för kundtjänstmedarbetare?

Det är viktigt att nämna att varje företag tolkar jobbet som kundtjänstmedarbetare på olika sätt. På ett företag kan det till exempel handla om att prata med kunder i telefon, medan det på ett programvaruföretag kan handla mycket mer om att ge teknisk support.

Därför rekommenderar vi alltid att du skapar ett skräddarsytt CV. Det innebär att du måste justera ditt CV specifikt för varje ansökan, så att det är anpassat för den specifika lediga tjänsten och dess listade jobbkrav. Detta hjälper dig att sticka ut hos arbetsgivarna och öka din chans för att bli kallad till anställningsintervjuer.

Utformning av ditt CV

Om allt går bra har du nu ett perfekt CV för en kundtjänstmedarbetare. Men det räcker inte bara med ett bra innehåll. Nuförtiden bör layouten på ditt CV också imponera. Om du tycker att det är svårt att utforma ett bra CV på egen hand kan du använda en CV-mall. Då behöver du inte komma på en unik design själv, utan du kan välja en som du gillar, och sedan enkelt fylla i delarna. Sen är det bara att ansöka!

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

author avatar
Skriven av
Joost Buitenhof
Joost började sin karriär inom rekrytering redan under sina studier i företagsekonomi med ett deltidsjobb som rekryterare. Han tyckte om detta så mycket att han efter sin examen började arbeta heltid som rekryterare på en stor rekryteringsbyrå. Till slut avancerade Joost till 'Rekryteringschef'. Med tiden växte hans lust för nya utmaningar. Han använder nu sin expertis inom HR och rekrytering för att skriva och granska texter, en spännande ny riktning i sin yrkeskarriär.