CV-exempel supporttekniker: Skrivtips och Guide

Som supporttekniker måste du kunna lösa problem på ett rimligt sätt och ha utmärkt kommunikation. Dessa kvaliteter bör framgå tydligt i ditt CV. I den här artikeln visar vi ett CV-exempel för en supporttekniker som du kan använda som inspiration. Vi visar också hur du kan optimera ditt CV för bästa möjliga resultat.

Skapa ditt CV nu
CV-exempel Supporttekniker

Hur man skriver ett CV som supporttekniker

Som supporttekniker är dina huvudsakliga uppgifter att hjälpa kunder med (tekniska) problem. Du bör vara tillgänglig via telefon för att assistera kunden med problemlösning. Numera kan det även innebära att du ger stöd via livechatt. Viktiga färdigheter som du bör behärska och som bör återspeglas i ditt CV inkluderar problemlösningsförmåga, utmärkt kommunikation och kundorientering.

För att skapa ett bra CV som supporttekniker är det viktigt att noggrant läsa igenom och förstå jobbannonsen. Detta hjälper dig att tyda vilka uppgifter och ansvarsområden som är viktiga för den specifika tjänst du söker. För vissa roller som supporttekniker ligger fokus mer på teknisk support, medan det för en webbshop kan handla om att hjälpa kunder med att returnera produkter och hantera försvunna varor. Använd därför informationen från jobbannonsen för att anpassa ditt CV till den aktulla tjänsten.

Personuppgifter

Du börjar alltid ditt CV med att ange dina personuppgifter. Se till att de är uppdaterade. De obligatoriska uppgifterna du bör ange är ditt för- och efternamn, telefonnummer, e-postadress och födelsedatum.

Trots att du som supporttekniker inte alltid har fysisk kontakt med kunder kan det ändå vara fördelaktigt att lägga till ett foto på ditt CV. Detta kan hjälpa till att göra ett bra första intryck hos arbetsgivaren.

Namn: Erik Andersson

Funktion: Supporttekniker

Adress: Birger Jarlsgatan 18, 114 34, Stockholm

Telefon: 079 – 087 65 43

E-post: [email protected]

Födelsedatum: 24 mars 2003

LinkedIn: /in/erikandersson

Profil

Din profil är platsen där du kortfattat presenterar dig själv och försöker skilja dig från mängden. Profilen ger en rekryterare en snabb överblick över dig som person och dina mest framstående kvaliteter. En stark profil kan vara avgörande för om du blir anställd eller inte.

För en position som supporttekniker är det viktigt att nämna färdigheter som är relevanta för positionen. Tänk på färdigheter inom kundservice, problemlösning, kommunikation och eventuellt teknisk kunskap (beroende på jobbannonsen och själva företaget i fråga). Dessutom bör du naturligtvis ha tillräckligt med empati, vara tålmodig och kunna lyssna väl. Försök i din profil att framhäva dessa kvaliteter. Vad gör dig till den perfekta kandidaten? Vad skiljer dig från andra?

Empatisk och tekniskt skicklig supporttekniker med mer än 5 års erfarenhet. Jag kombinerar en passion för teknik med utmärkta kundservicefärdigheter för att erbjuda kunder effektiva lösningar. Jag arbetar bra både självständigt och inom ett team, för att kontinuerligt öka kundnöjdheten.

Arbetslivserfarenhet

Din arbetslivserfarenhet är kärnan i ditt CV. Här anger du alla relevanta jobb som du har haft hittills. Se till att du alltid börjar med din senaste erfarenhet och sedan jobbar dig bakåt med tiden.

Ett bra tips för att sticka ut bland arbetsgivare är att inte bara beskriva uppgifter och ansvarsområden du haft, utan också nämna dina resultat och prestationer. Försök uttrycka dessa i konkreta siffror och procent. Här kan du tänka överväga saker som:

  • Ökning av kundnöjdheten med X %
  • Antal kunder du har talat med per dag
  • Din kundnöjdhetspoäng

Om du har begränsat med relevant erfarenhet, fundera på om du på annat sätt kan visa de viktiga kompetenser som krävs för jobbet. Har du kanske gjort volontärarbete eller bidragit till projekt där empatisk förmåga, kundnöjdhet och ett gott lyssnande öra också varit viktigt? Då bör du även nämna detta.

Supporttekniker, U-men Webservices
augusti 2021 - Nuvarande

  • Assisterar dagligen mer än 50 användare med deras tekniska problem.
  • Konsekvent höga kundnöjdhetsscores över 95 %
  • Samarbetar med IT-teamet för att snabbt spåra nätverksproblem.
  • Erbjuder träning för nya supporttekniker om företagsprocedurer och kundserviceprotokoll.

Supporttekniker, BlissSoftware
juni 2019 - juli 2021

  • Tillhandahöll hjälp till kunder via telefon, e-post och livechatt.
  • Spårade tekniska problem och identifierade lämpliga lösningar.
  • Bidrog till implementeringen av ett nytt biljettsystem som ökade effektiviteten i kundserviceteamet.
  • Utvecklade en 'kunskapsdatabas' med vanliga tekniska problem, vilket minskade den genomsnittliga väntetiden med 20 %.

Utbildningar

För att arbeta som supporttekniker behöver du inte nödvändigtvis en avslutad utbildning. Om du dock har genomgått en specifik utbildning (till exempel inom informationsteknologi) är detta självklart en fördel för ditt CV. Även om du inte har någon relevant utbildning kan det ofta vara nyttigt att nämna din avklarade utbildning på ditt CV. Det säger något om din arbets- och tankenivå.

Nätverks- och systemadministration, Malmö Yrkeshögskola
augusti 2016 - juli 2019

Kurser och certifikat

Kurser och certifikat kan vara ett mervärde i många positioner. Det har två stora fördelar för arbetsgivare:

  1. Du visar att du är lärande och vill fortsätta utvecklas.
  2. Du besitter omfattande kunskap och expertis inom ett specifikt område.

Även som supporttekniker finns det många relevanta kurser och certifikat som du kan ta. Dessa kan hjälpa dig att skärpa eller förbättra dina kärnkompetenser, kunskaper och färdigheter.

Här är några relevanta kurser för rollen som supporttekniker:

  • Problemlösning och beslutsfattande
  • Teknisk support
  • IT-support: Felsökning
  • Microsoft Office Specialist
  • Hantera svåra kunder

Om du har gått en relevant kurs, nämn detta på ditt CV tillsammans med det år du erhöll ett certifikat.

Egenskaper & Färdigheter

För en roll som supporttekniker måste du ha ett antal egenskaper och färdigheter för att kunna utföra jobbet väl. Det är därför viktigt att dessa positiva egenskaperoch färdigheter kommer fram tydligt i ditt CV.

Även för detta bör du ta hjälp av jobbannonsen för att se vilka specifika egenskaper eller färdigheter som efterfrågas. Här är en lista med 10 relevanta färdigheter och egenskaper för en supporttekniker:

  1. Kundinriktad
  2. Problemlösningsförmåga
  3. Utmärkta kommunikativa färdigheter
  4. Teknisk insikt
  5. Tålmodig
  6. Stresstålig
  7. Kunskap om IT och datorsystem
  8. Organisationsförmåga
  9. Aktiv lyssnare
  10. Multitasking.

Komplettera ditt CV

Nu när ditt CV innehåller alla obligatoriska delar, kan du välja att inkludera några ytterligare delar. Se till att du endast lägger till dessa om de är relevanta för positionen. De är till för att stärka din position som framtida supporttekniker, inte för att skryta om ditt bonsaiträd .

För supporttekniker har vi nedan listat några förslag på delar du kan inkludera för att stärka ditt CV:

  • Volontärarbete: Genom att nämna ditt volontärarbete visar du att du är villig att göra något extra och göra skillnad, utöver dina vanliga arbetsuppgifter.
  • Projekt: Har du arbetat med ytterligare projekt vid sidan om ditt arbete och studier? Eller har du kanske löst ett tekniskt problem på ett kreativt sätt någon gång? Sådana exempel visar att du tar initiativ och tänker utanför ramarna.
  • IT-relaterade hobbies: Det skadar inte att nämna intressen eller hobbies som är relaterade till ditt yrkesområde. Sådana erfarenheter som aktiv medlem i en dator- eller teknikklubb kan understryka din passion för fältet.

Detta är exempel på alternativ som gör ditt CV mer personligt samtidigt som det säger något om dina yrkesmässiga färdigheter. De gör dig till den ideala kandidaten.

Hur du sticker ut med ditt supporttekniker-CV

Eftersom företag kan ha sina egna specifika krav för positionen som supporttekniker, är det viktigt att ditt CV matchar annonsen för det jobb du söker. Ett CV som passar väl med de specifika kraven på jobbet visar att du har fördjupat dig i företaget och positionen, vilket gör att du sticker ut och har större chans att bli inbjuden till en anställningsintervju.

Vi rekommenderar därför att du anpassar ditt CV för varje jobbansökan och ser till att det alltid matchar jobbannonsen. Ett skräddarsytt CV är ofta kortare, tydligare och tilltalar arbetsgivaren direkt. På så sätt sticker du ut bland alla andra sökande.

Formgivning av ditt CV

Utöver ett bra innehåll är även utseendet på ditt CV naturligtvis viktigt. Många sökande kämpar fortfarande med detta. För att göra ett bra första intryck behöver du dock ett CV som också är tilltalande med sin design. Överväg därför att använda en CV-mall för att uppnå en professionell och strukturerad layout. Detta kan spara dig mycket tid och hjälper ditt CV att se snyggt och organiserat ut.

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

author avatar
Skriven av
Joost Buitenhof
Joost började sin karriär inom rekrytering redan under sina studier i företagsekonomi med ett deltidsjobb som rekryterare. Han tyckte om detta så mycket att han efter sin examen började arbeta heltid som rekryterare på en stor rekryteringsbyrå. Till slut avancerade Joost till 'Rekryteringschef'. Med tiden växte hans lust för nya utmaningar. Han använder nu sin expertis inom HR och rekrytering för att skriva och granska texter, en spännande ny riktning i sin yrkeskarriär.