Hur skriver man ett CV för positionen, administrativ assistent?
Först och främst är det viktigt att vara tydlig med vad dina arbetsuppgifter är i det här jobbet. Ett jobb som administrativ assistent kan vara mycket brett. Faktum är att de uppgifter som faller under denna position kan vara rätt så olika. Tänk följande: ärendehantering, att skriva rapporter och/eller protokoll, kundkontakt, datainmatning, mottagande av gäster, svara i telefon, organisera evenemang och/eller möten, eller mer ekonomiska uppgifter som att förbereda budgetar och behandla fakturor.
Som administrativ assistent är du en viktig bricka i kontorsprocessen och ser till att allt går smidigt och effektivt till. Du är bra på att planera och organisera, kan arbeta noggrant och har ett öga för detaljer.
Varje företag kan fylla rollen som administrativ assistent på olika sätt. Därför är det viktigt att läsa den lediga tjänsten noggrant. Leta efter specifika administrativa uppgifter som fakturering, kundservice eller datahantering. Besvara sedan på deras arbetsannons med ditt CV genom att matcha din erfarenhet, kompetens och utbildning med dessa specifika krav.
Personliga uppgifter
Dina personuppgifter är nödvändiga för att rekryterare och potentiella arbetsgivare ska kunna nå fram till dig först. Ange därför för- och efternamn, avsedd position, e-post, telefonnummer och adress överst i ditt CV.
Det är alltid klokt att inkludera en LinkedIn-profil i ditt CV. Som administrativ assistent är det viktigt att du har ett presentabelt utseende. Du är trots allt en viktig länk på kontoret där du ser och pratar med många människor. Se därför till att du har ett bra, affärsmässigt foto. Ett CV med foto kommer rekryterarna att minnas bättre.
Namn: Birgit Lagerfält
Funktion: Administrativ assistent
Adress: Sjötullsgatan 4, 360 42
Telefon: 08 - 616 842 69
E-post: birgit.lagerfä[email protected]
Född: 23-09-1989
LinkedIn: /in/birgitlagerfält
Personlig profil
Din personliga profil är en kort text där du presenterar dig själv och tar upp dina motiv, kompetenser och ambitioner. Din personliga profil visar vem du är och varför du är lämplig för just den här rollen. Vilka är dina drivkrafter? Var ligger dina intressen? Vad vill du uppnå och vad har du redan uppnått?
Som administrativ assistent är det viktigt att ha en stark organisationsförmåga. Du måste kunna hantera administrativa processer på ett effektivt sätt och samtidigt ha ett öga för detaljer. Det är också viktigt att du har förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. I din profil är det därmed viktigt att lyfta fram hur dina färdigheter och erfarenheter gör dig till en idealisk kandidat. Försök att nämna konkreta exempel på tidigare framgångar och bidrag till att förbättra arbetsprocesser.
Arbetslivserfarenhet
Ange alla tidigare anställningar som är relevanta för jobbet som administrativ assistent. Beskriv kortfattat vilka uppgifter, ansvarsområden och resultat du har haft inom denna tjänst. Var inte rädd för att berätta om dina prestationer (uttryckta i siffror/procent). Fokusera framför allt på den specifika tillsättningen av den lediga tjänst som företaget i fråga letar efter.
Har du begränsad arbetslivserfarenhet? Fundera då på vilken annan relevant arbetslivserfarenhet du kan nämna. Uppgifter som du utför under ett jobb som butiksbiträde eller kundtjänstmedarbetare kommer också väl till pass som administrativ assistent.
Administrativ assistent, AMF Pension, Stockholm
december 2020 - Nuvarande
- Bearbetning och arkivering av administrativa dokument.
- Hantera inkommande och utgående korrespondens, inklusive e-post och post.
- Hjälpa kollegor att hitta och få tillgång till dokument.
- Ta hand om fakturering.
- Bearbeta och underhålla portföljen för kundfordringar och leverantörsskulder.
Administrativ assistent, Carglass, Alingsås
januari 2015 - december 2020
- Upprätthålla kundkontakter.
- Samordna möten och överenskommelser, inklusive planering av utrymmen och hantering av dagordningar.
- Registrera data och förbereda viktiga ledningsrapporter.
- Ta hand om fakturering.
Utbildning
För de flesta jobb som administrativ assistent behöver du en avslutad gymnasie- eller högskole-utbildning. Nämn den specifika utbildning du har gått.
Om du ännu inte har så mycket arbetslivserfarenhet kan du också välja att sätta din utbildning framför din arbetslivserfarenhet. Du kan också utveckla din utbildning i det fallet. Nämn då t.ex. ditt huvudämne, viktiga projekt, relevanta ämnen eller specialiseringar.
Administrativ assistent, Fabius studier
september 2011 - januari 2015
Färdigheter
Dina färdigheter som administrativ assistent är en viktig del av din meritförteckning. Datorkunskaper och kunskaper i ekonomi/redovisning är de mest självklara för den här tjänsten.
Specialiseringar som erfarenhet av vissa bokföringspaket, CRM-system, kunskaper i främmande språk eller erfarenhet av specifika kundtjänstprogram kan också stärka ditt CV.
Färdigheter
- Professionell telefonetikett.
- Utmärkt verbal kommunikation.
- Organisatoriska färdigheter.
- Bokföring.
- Hantering av dagordningar.
- Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint).
- Datainmatning.
- Grundläggande redovisningskunskaper.
- Administrativ programvara (t.ex. CRM-system).
- Snabb och noggrann maskinskrivning.
- Dokumenthantering och arkivering.
- Effektiv kalenderhantering och planering.
Egenskaper
- Kommunikationsförmåga.
- Problemlösningsorienterad.
- Tidsplanering.
- Samarbetsförmåga.
- Stresstålighet.
- Flexibel.
- Anpassningsförmåga.
Komplettera ditt CV med ytterligare sektioner
Ditt CV för administrativa assistenter innehåller nu alla viktiga delar. Men det finns fortfarande många komponenter som du kan lägga till för att stärka ditt CV. Här är några exempel:
- Kurser och intyg: Lyft fram relevanta kurser som du har gått.
- Språk: Arbetsgivare är alltid intresserade av dina språkkunskaper
- Praktik: Särskilt om du har lite arbetslivserfarenhet är det klokt att göra en separat rubrik för detta i ditt CV.
- Hobbies och intressen: Ett bra tillfälle att visa lite mer av din personlighet.
- Volontärarbete: Visa ditt sociala engagemang.
Hur sticker du ut med ditt CV som administrativ assistent?
För att verkligen sticka ut med ditt CV ger vi dig 3 viktiga tips:
- Gör ditt CV jobbspecifikt: Varje företag kan ha olika krav för ett jobb som administrativ assistent. Ibland behöver du kunna utföra vissa ekonomiska administrativa uppgifter, medan fokus hos andra företag kan ligga mer på kundinteraktion och gästfrihet.
- Ge konkreta bevis: Istället för att bara beskriva uppgifter och ansvarsområden är det ofta bättre att nämna prestationer och resultat. Istället för att säga "ansvarig för kundservice" kan du till exempel säga "ökade kundservicen med 20% på ett år". Detta visar konkreta bevis på din kompetens och effektivitet.
- Lägg till ytterligare komponenter: Många sökande nöjer sig med de obligatoriska delarna. Välj en av de komponenter som anges i föregående rubrik och utveckla den.
Utformning av ditt CV
Se till att ditt CV inte bara är starkt innehållsmässigt, utan också visuellt tilltalande och lätt att läsa. Ett välorganiserat, tydligt format med tillräckligt av vitt utrymme och ett professionellt typsnitt kan hjälpa ditt CV att sticka ut. Använd vid behov en CV-mall för detta ändamål.
Undvik för många grafiska element eller starka färger som kan distrahera från innehållet eller försämra läsbarheten.
Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.