Marknadsförare CV-exempel: Skrivtips och Guide

Som marknadsförare är ditt jobb att sätta en produkt eller tjänst på kartan på bästa möjliga sätt genom att nå rätt målgrupp. Men vad händer om du letar efter en ny arbetsgivare? Då är rollerna ombytta och det är ditt jobb att framgångsrikt genomföra en varumärkeskampanj, nu med dig själv i huvudrollen. Det första steget är att skapa ett perfekt CV. I bloggen nedan går vi igenom steg för steg alla de komponenter i CV:t som kan hjälpa dig med sökandet efter en ny arbetsgivare.

Skapa ditt CV nu
CV-exempel Marknadsförare

Vad gör en marknadsförare?

Om du arbetar med marknadsföring har du ett mångsidigt jobb. Du kan arbeta med olika typer av kampanjer, branding, events eller kommunikation. Ofta är ingen dag den andra lik och varje arbetsgivare tolkar rollen som marknadsförare på lite olika sätt. Du kan till exempel söka en tjänst som marknadsassistent, marknadskoordinator, kommunikatör eller junior marknadsförare.

Vanligtvis har varje medelstort företag en separat marknadsförare eller marknadsavdelning som ansvarar för organisationens relevanta mål. Vanligtvis är det generella målet att öka ett företags försäljning eller vinst. Genom en ofta kreativ tolkning kan en marknadsförare på rätt sätt fånga kundens uppmärksamhet. Att ha ett kreativt och professionellt CV som marknadsförare, är därför en viktig fördel som kan hjälpa dig att på ett unikt sätt övertyga potentiella arbetsgivare om dina kvaliteter.

Hur skriver man ett CV som marknadsförare?

Som marknadsassistent förväntas du besitta vissa egenskaper för att kunna utföra jobbet på bästa sätt. Att ha ett kreativt sinne och lätt för kommunikation bidrar positivt till de olika uppgifter som ingår i tjänsten. Det handlar bland annat om att ta fram marknadsföringsstrategier, skapa innehåll, genomföra marknadsundersökningar och samordna evenemang.

Personuppgifter

Under rubriken personuppgifter är det viktigt att du skriver ner dina personuppgifter på ett korrekt sätt. På så sätt vet rekryteraren vem han eller hon har att göra med. Det är därför lämpligt att ange för- och efternamn, adressuppgifter, e-postadress, telefonnummer och födelsedatum.

Som marknadsföringsmedarbetare har du också regelbunden kontakt med kunder, externa partners och flera andra relationer. Av denna anledning är det också lämpligt att inkludera ett bra professionellt foto i ditt CV, samt att lägga till en länk till din LinkedIn-sida.

Glöm inte att ta en titt på din LinkedIn-sida, det kan finnas information som inte längre är korrekt och vissa ändringar som behöver göras.

Om du är en marknadsföringsanställd som ofta är på resande fot externt rekommenderas att du även nämner ditt körkort. Du kan också ta med andra specifika personuppgifter ifall du tror att de är relevanta under den här rubriken.

Namn: Julia Karlsson

Befattning: Marknadsförare

Adress: Vasaplatsen 12, 411 34, Göteborg

Telefon: 076 - 5 43 21 09

E-post: [email protected]

Födelsedatum: 14 februari 1988

LinkedIn: /in/juliakarlsson

Körkort: B

Profil

Som marknadsförare skriver du ofta kreativa texter för att sälja produkter och/eller tjänster. I ditt CV gäller det att sälja in dig själv på ett professionellt, unikt och kreativt sätt. Under rubriken profilberättar du om dina kunskaper, hurudan du är som person och fokusera på hur detta är relevant för positionen samt hur det visar ditt mervärde till företaget.

Som driven marknadsförare med över tre års arbetslivserfarenhet inom eventsektorn kan jag använda min kreativitet för att nå ut till konsumenterna på ett engagerande sätt. Jag har ett skarpt öga för detaljer och strävar ständigt efter bästa resultat. Min positiva attityd gör mig till en lagspelare som inte väjer för en utmaning. Min ambition är alltid att nå målen genom att nå kunderna på ett meningsfullt sätt.

Arbetslivserfarenhet

Därefter är det dags för den viktigaste delen av ditt CV, nämligen att beskriva din arbetslivserfarenhet. Med att visa upp relevant arbetslivserfarenhet vet rekryteraren vad du kan, och var dina intressen ligger.

Om du verkligen vill imponera med din meritförteckning är det lämpligt att nämna uppnådda framgångar och resultat. Detta kan du göra genom att specifikt nämna vad du har uppnått med ditt arbete och dina kampanjer och uttrycka resultatet i siffror och procent.

Det är viktigt att inse att det bara är din relevanta arbetslivserfarenhet som räknas och att en rekryterare är som mest nyfiken på din senaste arbetslivserfarenhet. Det är därför du beskriver den högst upp. Om din sektion med arbetslivserfarenhet fortfarande är ganska tom eftersom du är ny på arbetsmarknaden kan det vara relevant att lägga till andra erfarenheter som vid första anblick kan verka mindre relevanta men som visar sig vara till din fördel. Det kan handla om ett extrajobb som biljettförsäljare på en biograf eller erfarenhet som försäljare i en skoaffär.

Marknadsförare, Ticketguys
januari 2021 - Nuvarande

  • Hanterar företagets innehållsstrategi, inklusive att skapa och publicera relevanta blogginlägg, uppdateringar på sociala medier och nyhetsbrev.
  • Utvecklar och genomför digitala marknadsföringskampanjer, vilket resulterat i en 30 % ökning av webbplatstrafiken sedan jag började.
  • Analyserade marknads- och konkurrensdata för att identifiera möjligheter till produktutveckling.
  • Samordnade evenemang och mässor för att öka varumärkeskännedomen och generera leads.
  • Samarbetade med designteamet för att skapa marknadsföringsmaterial och visuellt innehåll som främjar varumärkets identitet.

Junior marknadsföringsmedarbetare, DigitalJourney
januari 2020 - november 2021

  • Samarbetade med marknadsföringsteamet vid genomförandet av kampanjer för olika kunder inom olika sektorer.
  • Genomförde marknadsundersökningar, inklusive konkurrensanalys och målgruppsundersökningar.
  • Skapade och hanterade profiler i sociala medier för kunder, vilket resulterade i en ökning av antalet följare och engagemang.
  • Hjälpte till att ta fram marknadsföringsrapporter och analyserade resultatdata för att ge rekommendationer om optimering.

Utbildning

För att bli marknadsföringsmedarbetare är det inte obligatoriskt att ha genomgått en specifik utbildning, men för att komma igång med en bra grund finns det flera utbildningsalternativ. Ett alternativ är yrkeshögskoleutbildningen i Marknadsföring och Kommunikation eller högskoleutbildningen i Företagsekonomi med inriktning på marknadsföring.

Förblev rubriken arbetslivserfarenhet ändå ganska kortfattad? Gå då in mer i detalj på dina utbildningar genom att t.ex. förklara ditt examensämne eller dina specialiseringar. En rekryterare är också mest intresserad av din senast avslutade utbildning, också anledningen till att du nämner din senaste utbildning högst upp.

Företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
september 2013 - april 2018

Kurser och certifikat

Under rubriken kurser och certifikat har du möjlighet att profilera dig och visa ditt extra intresse för området. Som marknadsförare finns det många möjligheter att fortsätta fördjupa och utveckla sig själv. Du kan överväga olika kurser inom digital marknadsföring, produktmarknadsföring, kundupplevelse och varumärkesbyggande. Detta kommer att visa en potentiell arbetsgivare att du även efter att ha gått en kurs är villig att investera i dig själv och öka din kunskap. Du fyller i detta avsnitt genom att nämna kursens namn, följt av året för slutförandet.

  • Varumärkes- och affärsutveckling - 2022
  • SEA - 2021

Färdigheter

En annan viktig rubrik i ditt CV är avsnittet om färdigheter. Här listar du de färdigheter som är viktigast för det jobb du söker. Det kan du göra genom att kort lista de relevanta färdigheterna, följt av en rangordning med hjälp av symboler eller siffror.

  • Skapande av innehåll
  • Hantering av sociala medier
  • Digital marknadsföring
  • Marknadsundersökningar
  • SEO-optimering
  • Copywriting
  • Kampanjhantering
  • Analys av data
  • Varumärkesstrategi
  • E-postmarknadsföring
  • Projektledning
  • Kreativitet
  • Analytiskt tänkande
  • Kundfokus
  • Kommunikationsförmåga

Komplettera ditt CV med ytterligare avsnitt

Du kanske vill ge ditt CV en extra touch. I så fall har du möjlighet att lägga till extra avsnitt i ditt CV. Det är viktigt att hålla ditt CV tydligt och att inte överbelasta en rekryterare med information. Vi ger därför några exempel på extra ämnen som du kan lägga till nedan, men känn dig fri att låta din kreativtet flöda om du vill tolka det på ett annat sätt.

  • Praktikplatser: Du kan lägga till avsnittet om praktik om du t.ex. börjar arbeta som junior marknadsförare och fortfarande har begränsat med relevant arbetslivserfarenhet.
  • Språk: Kontrollera noga om tjänsten kan komma att kräva att du skapar marknadsföringsaktiviteter på andra språk. Om så är fallet är det högst lämpligt att nämna om du behärskar andra språk.
  • Hobbies och intressen: Att lägga till hobbies och intressen är ett bra alternativ om du vill visa upp lite mer av din personlighet

Hur sticker du ut med ditt CV för en marknadsförare?

Som vi diskuterade tidigare kan varje marknadsföringsfunktion fyllas på olika sätt. Det beror på företaget, målen, den lediga tjänsten eller den marknad som företaget verkar på. Därför är det viktigt att du hela tiden anpassar ditt CV till den lediga tjänst du väljer att söka. Se till att du läser varje platsannons noggrant och vet vad som förväntas av dig. Ju mer du gör det, desto större chans har du att få jobbet.

Utformningen av ditt CV

Som marknadsförare kan du lägga all din kreativitet i den skrivna texten på ditt CV, men utformningen av ditt CV kanske kan förbättras. I så fall kan du använda en CV-mall. Med en CV-mall har du ett perfekt utformat CV på bara några klick, med vilket du kan överraska potentiella arbetsgivare på ett positivt sätt.

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

author avatar
Skriven av
Joost Buitenhof
Joost började sin karriär inom rekrytering redan under sina studier i företagsekonomi med ett deltidsjobb som rekryterare. Han tyckte om detta så mycket att han efter sin examen började arbeta heltid som rekryterare på en stor rekryteringsbyrå. Till slut avancerade Joost till 'Rekryteringschef'. Med tiden växte hans lust för nya utmaningar. Han använder nu sin expertis inom HR och rekrytering för att skriva och granska texter, en spännande ny riktning i sin yrkeskarriär.