CV-exempel digital marknadsförare

Som digital marknadsförare är du kanske upptagen varje dag med att skriva innehåll som skapar kontakt med en målgrupp och säkerställer en bra kundupplevelse. Du använder olika tekniker för att göra detta, men kanske skulle du behöva lite hjälp med att skriva det perfekta CV:t för en digital marknadsförare. Då har du kommit till rätt ställe (det här inlägget). Så läs vidare så förklarar vi allting, steg för steg åt dig.

Skapa ditt CV nu
CV-exempel Digital marknadsförare

Vad gör en digital marknadsförare?

Inom marknadsföringsvärlden finns det många olika jobb, varav en specialisering är onlinemarknadsföring. Som digital marknadsförare är du ofta (del)ansvarig för onlinestrategin för det företag du arbetar hos. Du kan t.ex. arbeta med digitala kampanjer, SEO- eller SEA-optimering, e-handel, konverteringsoptimering eller analys och rapportering.

Arbetet som digital marknadsförare kan vara mångfacetterat. Istället för digital marknadsförare kan din jobbtitel vara online- eller internetmarknadsförare. Du är ofta en del av (online-)marknadsföringsteamet och bidrar till utvecklingen och implementeringen av företagets onlinestrategi.

Så här skriver du ett CV som digital marknadsförare

Om du ska arbeta som digital marknadsförare är det viktigt att du har ett antal egenskaper som gör att du kan uppnå arbetsgivarens mål. Arbetsuppgifterna för en digital marknadsförare kan vara mycket varierande, så se till att läsa arbetsbeskrivningen noggrant så att du förstår vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden som är viktigast för den aktuella tjänsten.

Det är ett stort plus om du kan skapa, publicera och optimera innehåll som en digital marknadsförare. Viss kunskap om sociala medieplattformar är också uppskattad. Du måste ha ett bra verbalt flöde och kunna arbeta projektorienterat, samtidigt som du måste vara noggrann och besitta god tidshantering. Det här är några exempel på färdigheter och kärnkvaliteter som du kan lyfta fram i ditt CV.

Personuppgifter

En av de viktigaste sakerna som du aldrig får glömma är att lägga till dina personuppgifter korrekt. I den här delen anger du ditt för- och efternamn, din adress, telefonnummer, e-postadress och födelsedatum. På så sätt kan en rekryterare alltid nå dig för en eventuell anställningsintervju.

Vi rekommenderar att du lägger till ett stiligt, proffessionellt foto i ditt CV, men det är inget måste. Om du har ett LinkedIn-konto rekommenderar vi också att du inkluderar en länk till den i denna del.

Namn: Klara Öberg

Befattning: Digital marknadsförare

Adress: Engelbrektsgatan 10, 114 32, Stockholm

Telefon: 070 - 88 76 543

E-post: [email protected]

Födelsedatum: 25 maj 1995

LinkedIn: /in/klaraoberg

Profiltext

Din profiltext handlar om ett kort och fängslande stycke. I denna del är det den potentiella rekryteraren du bör se till att imponera på. Med högst sex meningar motiverar du varför du är lämplig för tjänsten och vem du är som digital marknadsförare. Förklara kortfattat eventuella intressen, mål eller vad som motiverar dig.

Onlinemarknadsförare måste vara utmärkta på att arbeta med marknadsföringsteamet för att komma med fängslande strategier. Dessutom är planering och analytiska färdigheter också definitivt ett plus. Glöm inte heller att du alltid ska vara resultatorienterad och kundfokuserad när du låter din kreativitet flöda fritt.

Exempel:

Jag är en engagerad digital marknadsförare med mer än fem års arbetslivserfarenhet av att levandegöra digitala berättelser. Jag gör detta genom att skapa riktade strategier för varje målgrupp och maximera kraften hos varje onlinekanal med mitt kreativa sinne. Min styrka ligger i att optimera närvaron på nätet och bygga långsiktiga relationer med kunderna. Mitt mål är att utveckla mina kunskaper inom SEO och SEA för att bredda mina vyer och erbjuda kunderna ett helhetspaket.

Arbetslivserfarenhet

Efter profilen kommer din arbetslivserfarenhet. Detta är ofta den viktigaste delen av ditt CV, eftersom den visar vad du har gjort tidigare och vilken nivå du arbetar på.

Under den här rubriken berättar du om alla relevanta jobb som du tidigare haft. Du börjar högst upp med din senaste arbetslivserfarenhet och jobbar dig sedan bakåt i tiden. Längst ner slutar du alltså med den minst aktuella - men fortfarande relevanta - arbetslivserfarenheten.

Om det är möjligt kan du här också tala om tidigare framgångar som är relevanta för det jobb du vill söka till. Det är en fördel om du uttrycker dessa framgångar i siffror och procenttal, eftersom du på så sätt gör dem konkreta. En potentiell arbetsgivare kan fästa större vikt vid detta, eftersom du direkt visar ditt mervärde.

Om du ännu har begränsat med arbetslivserfarenhet är det en god idé att fundera på andra erfarenheter som kan vara intressanta för din potentiella arbetsgivare. Till exempel volontärarbete på din dansklubb där du hjälpte till att skriva Facebook-inlägg under semesterperioderna. Eller om du under studietiden hjälpt till att optimera sociala mediekanaler hos en förening.

Digital marknadsförare, Humbo
maj 2020 - Nuvarande

  • Hantering och optimering av online-annonseringskampanjer på Google Ads och Facebook Ads.
  • A/B-testning av annonstexter, fördubblade ROAS på 3 månader.
  • Skapade och implementerade innehållsstrategier för sociala medier, vilket resulterade i en 40 % ökning av antalet följare och signifikant förbättrat engagemang.
  • Genomförde en djupgående sökordsanalys och optimerade webbplatsen för SEO, vilket ökade den organiska trafiken med 35 %.
  • Använder Google Analytics för att analysera webbplatsers prestanda och rapporter resultaten till beställarna så att de kan fatta strategiska beslut.

Junior digital marknadsförare, Proforto
april 2018 - maj 2020

  • Hanterade webbplatsen för e-handel, inklusive hantering av produktlistor, prissättning och optimering av webbplatsen.
  • Utformade och implementerade E-postmarknadsföringskampanjer.
  • Analyserade konkurrenter och marknaden för att identifiera möjligheter till produktutveckling och prissättningsstrategier.
  • Samordnade onlineannonsering och samarbeten med externa partners för att öka varumärkeskännedomen.

Utbildning

Som digital marknadsförare på nätet behöver du inte nödvändigtvis ha gått en specifik utbildning, men olika kurser ger dig ofta en bra grund i yrket. Du kan till exempel gå den tvååriga yrkeshögskoleutbildningen "Online Marknadsföring" eller högskoleutbildningen "Online marknadsföring och E-handel".

Om du har en särskild utbildning i marknadsföring (online) är det mycket relevant att ange detta i ditt CV. Om du fortfarande har begränsat med arbetslivserfarenhet kan du gå på lite mer i detaljer i det här avsnittet. Förutom att nämna namnet på kursen kan du berätta lite mer om specialiseringar du valt, anmärkningsvärda kurser eller framgångsrikt genomförda projekt.

Online Marknadsföring, Högskolan i Halmstad
september 2016 - augusti 2018

Kurser och certifikat

Som digital marknadsförare finns det naturligtvis många relevanta kurser du kan gå. Genom att göra detta visar du att du är villig att bredda din kunskap och hålla dig uppdaterad om utvecklingen på marknaden. I exemplet nedan kan du se hur du kan nämna en kurs du gått i ditt CV.

Exempel på detta kan vara:

  • Google Analytics-akademin
  • HubSpot-certifiering för innehållsmarknadsföring
  • Facebook Blueprint-certifiering
  • Google Ads-certifiering
  • Grundläggande SEO
  • E-postmarknadsföring.

Kurser

  • Stora datamängder - 2023
  • E-postmarknadsföring - 2021

Färdigheter

Arbetsgivare förväntar sig alltid att du har vissa färdigheter som digital marknadsförare. Det är bättre ifall de viktigaste färdigheterna är listade i ditt CV under en separat rubrik. Detta kan du göra genom att lista alla färdigheter, och sedan ranka dem baserat på din förmåga.

  • SEO-optimering
  • Hantering av Google Ads
  • Strategi för sociala medier
  • Marknadsföring av innehåll
  • E-postmarknadsföring
  • Webbanalys
  • Konverteringsoptimering
  • Sökordsanalys
  • Skrivande av reklamtexter
  • Analys av data
  • Varumärkesprofilering online
  • A/B-testning
  • Affiliate-marknadsföring
  • CRM-hantering
  • Automatisering av marknadsföring

Komplettera ditt CV med ytterligare avsnitt

Ditt CV som digital marknadsförare innehåller nu alla nödvändiga delar. Det finns dock ytterligare sätt att förbättra ditt CV på. Du kan till exempel göra detta genom att lägga till ytterligare delar som kan skilja dig från andra kandidater. Se till att du bara lägger till relevanta delar. Här är några exempel:

  • Praktikplatser: Är du en nykomling på arbetsmarknaden eller är precis klar med dina studier? Då är det en god idé att lägga till en sektion om praktik i ditt CV.
  • Språkkunskaper: Ska du arbeta för en internationell organisation och även ha kontakt med kunder som talar andra språk? Då är det definitivt värt att lägga till under rubriken språk i ditt CV.
  • Hobbies och intressen: Vill du göra ditt CV riktigt personligt så att en rekryterare lär känna dig ännu bättre? Då är det ett bra alternativ att lägga till hobbies och intressen.

Hur sticker du ut med ditt CV för digital marknadsförare?

Varje företag och varje tjänst som du kommer att söka till är olika. Det beror på att varje företag har lite olika sätt att tolka ett jobb som onlinemarknadsförare. Vi rekommenderar därför att du går igenom varje platsannons noggrant så att ditt CV matchar kraven för tjänsten så bra som möjligt. Ditt CV är aldrig riktigt färdigt, så justera det varje gång om det behövs för eventuella skildringar i krav för jobbet.

Utformningen av ditt CV

Det allra sista steget är att tänka på utformningen av ditt CV. Som du kanske har märkt i dina onlinekampanjer drar en visuellt tilltalande bild till sig uppmärksamhet. Så se till att lägga ner tillräckligt med tid på den här delen av ditt CV också. Vill du göra det enkelt för dig själv? Då är det god en idé att använda en CV-mall. Några klick och du är redo att köra.

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

author avatar
Skriven av
Joost Buitenhof
Joost började sin karriär inom rekrytering redan under sina studier i företagsekonomi med ett deltidsjobb som rekryterare. Han tyckte om detta så mycket att han efter sin examen började arbeta heltid som rekryterare på en stor rekryteringsbyrå. Till slut avancerade Joost till 'Rekryteringschef'. Med tiden växte hans lust för nya utmaningar. Han använder nu sin expertis inom HR och rekrytering för att skriva och granska texter, en spännande ny riktning i sin yrkeskarriär.