Skicka jobbansökan via mail: tips & exempel

Skicka jobbansökan via mail: tips & exempel

Om du behöver hjälp med att skriva och skicka in en jobbansökan via mail, är du på rätt plats. I jobbannonsen du söker till finns antagligen den e-postadress vart du ska skicka ditt CV och ditt personliga brev. Men vad ska du skriva? Hur går du bäst tillväga? Allt detta kan du läsa om i det här inlägget. Vi ger dig tips för att skicka in ett perfekt personligt brev via e-post i samband med din ansökan.

En bra jobbansökan via mail är viktig

Det e-postmeddelande du skickar för din ansökan är förmodligen första gången du kommer i direkt kontakt med företaget där du vill arbeta. Därför är det viktigt att framstå som professionell och omedelbart profilera dig som en seriös kandidat.

Det är också första gången den potentiella arbetsgivaren får en uppfattning om dina kommunikationsfärdigheter. Ett slarvigt meddelande med stavfel och språkfel har naturligtvis negativa konsekvenser för dina chanser att bli inbjuden till en anställningsintervju.

Tips för att skicka en jobbansökan via mail

1. Skriv ett bra personligt brev och CV

Om du har presterat väl har du förmodligen redan genomfört detta. Ditt personliga brev och CV måste se snygga ut och vara felfritt skrivna. Det är också viktigt att ge dokumenten tydliga namn så att mottagaren omedelbart kan tyda vad det är. Se till att ditt namn också finns i ämnet. Till exempel 'personligt-brev-namn.pdf' och 'cv-namn.pdf'.

2. Använd en professionell e-postadress

Med en professionell e-postadress menar vi en adress som innehåller ditt för- och efternamn. Så inte den adress du skapade när du var 13, som "[email protected]". Sådana e-postadresser är roliga när du är ung eller för privat bruk, men du bör undvika att använda dem för att skicka din ansökan via e-post.

3. Ämne för din ansökan via e-post

I ämnesraden för ditt e-postmeddelande, se till att du inkluderar att du ansöker om den lediga tjänsten, att du inkluderar den specifika tjänstetiteln och ditt namn.

Exempel:

Ämne: Ansökan Marknadsföringsmedarbetare – Lucas Nyberg

Ämne: Ansökan Receptionist (annonseringsnummer: 21390) – Anna Wallin

4. Skriv e-postmeddelandet

Hälsning

På svenska är det brukligt att börja ett affärsbrev med "Hej". Undvik användning av namn i hälsningen. I början vet du nämligen inte vem som öppnar och läser e-posten. Dessutom verkar det något oprofessionellt om du genast använder någons förnamn.

Första meningen

I den första meningen meddelar du att du ansöker om den lediga tjänsten. Se till att du gör ett intryck genom att ange varför just du är lämplig för tjänsten. Detta kan göras på olika sätt:

  • "Härmed ansöker jag om tjänsten som planerare."
  • "Min passion ligger inom hälsovård och att hjälpa människor som behöver det, därför skickar jag gärna in en öppen ansökan för praktikstödjare."
  • "Att matcha människor med rätt jobb är det jag älskar mest, därför ansöker jag om tjänsten som rekryterare."
  • "Efter vårt trevliga telefonsamtal i morse har jag beslutat att ansöka om tjänsten som kommunikationsrådgivare."

Det finns naturligtvis många fler alternativ. Du kan vara kreativ här, men förbli professionell. Om du redan har haft kontakt med kontaktpersonen, glöm inte att nämna det i både ditt e-postmeddelande och ditt personliga brev. Det ger omedelbar igenkänning hos den som läser ditt meddelande. Du behöver inte ange varför du ansöker i e-posten, det bör redan finnas i ditt personliga brev.

Hänvisning till bilaga

Därefter hänvisar du till din bilaga. Exempel:

  • Jag hänvisar gärna till det bifogade personliga brevet och CV:et.
  • I bilagan hittar du mitt personliga brev och CV.

Avslutande mening

Sedan kommer en avslutande mening. Tacka först läsaren. Uttryck sedan din entusiasm för jobbet och att du gärna vill förklara din motivation i en personlig intervju.

  • Tack för att du tog dig tid att läsa mitt e-postmeddelande. Jag hoppas på snar respons från dig och ser fram emot en personlig intervju.
  • Tack på förhand för din tid. Jag ser fram emot att diskutera min motivation ytterligare med dig i ett samtal.

Avslutning

Sedan är det dags för avslutningen. Här kan du använda följande:

  • Med vänliga hälsningar

Avsluta med ditt fullständiga namn, telefonnummer och (valfritt) en länk till din LinkedIn-profil.

Exempel på jobbansökan via mail

Här finns ett bra exempel på ett personligt brev via e-post:

Exempel på personligt brev via e-post 1: Ansökan Marknadsföringsmedarbetare

Ämne: Ansökan Marknadsföringsmedarbetare – Lucas Nyberg

Hej,

Härmed ansöker jag om tjänsten som Marknadsföringsmedarbetare. Min passion ligger inom marknadsföring och utvecklingen av effektiva strategier. Min erfarenhet inom detta område, tillsammans med min kreativitet och analytiska förmåga, gör mig till den lämpliga kandidaten för denna roll.

I bilagan hittar du mitt personliga brev och CV. Jag ser gärna fram emot att förklara min motivation och erfarenhet i en personlig intervju. Tack så mycket för din tid och jag ser fram emot ditt svar.

Med vänliga hälsningar,

Lucas Nyberg

Telefonnummer: [Ditt telefonnummer]

LinkedIn-profil: [Din LinkedIn-länk]

Exempel på personligt brev via e-post 2: Ansökan Receptionist

Ämne: Ansökan Receptionist (annonseringsnummer: 21390) – Anna Wallin

Hej,

Efter vårt trevliga telefonsamtal i morse skickar jag min ansökan för tjänsten som Receptionist, som anges under annonsnummer 21390. Min erfarenhet inom kundtjänst och min vänliga, proaktiva attityd passar bra för denna roll._

I bilagan hittar du mitt personliga brev och CV. Tack för din tid och jag ser fram emot att höra från dig snart för att diskutera min motivation vidare i ett personligt samtal.

Med vänliga hälsningar,

Anna Wallin

[Ditt telefonnummer]

[Din LinkedIn-länk]

Dubbel kontrollera allting innan du skickar in din ansökan

1. Bifoga dina dokument som bilaga

En av de vanligaste felen när du skickar in en jobbansökan via e-post är att du glömmer att bifoga ditt CV och personliga brev till meddelandet. Det händer alla någon gång, men det ser inte professionellt ut. Speciellt i en ansökan kan detta verka slarvigt och ogenomtänkt, vilket innebär att du direkt hamnar i underläge med 1-0.

2. Kontrollera det e-postmeddelande du har skrivit

Innan du skickar ditt personliga brev, läs igenom det lugnt och stilla. Är meningarna skrivna på korrekt svenska? Har du bifogat både ditt brev och CV? Är mottagarens e-postadress korrekt? Är det en sammanfattande och klar text?

För att vara helt säker kan du också skicka meddelandet till dig själv för att bedöma hur det ser ut för mottagaren.

3. Skicka iväg det

Har du bifogat dokumenten som .pdf-filer? Om inte, gör det nu. Med en pdf-fil vet du att den behåller sin formatering (till skillnad från Word-dokument).

Pdf eller Doc
Ska du skicka ditt CV som en pdf- eller en doc-fil? Se vilket som är bäst för din ansökan.
Läs artikel

Slutsats

Att skicka in din ansökan via e-post är inte så komplicerat, men det är ändå viktigt att du ägnar tillräcklig uppmärksamhet åt det. Med våra tips och exempel har du förhoppningsvis kommit en bra bit på vägen. Om du vill göra ytterligare ändringar i ditt CV, titta då på våra CV-mallar. Du kan direkt skriva ett personligt brev i samma stil.

Skapa ett Perfekt CV i 3 steg

Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.

Som innehållschef för denna jobbsökningsplattform har jag omfattande kunskap inom att skapa framgångsrika jobbsökningar. Jag har redan hjälpt tusentals människor att hitta sina drömjobb. Min expertis inom att skapa effektiva CV:n och övertygande personliga brev står i centrum för min metod. Som erkänd expert inom att skapa vinnande CV:n kombinerar jag unika insikter med beprövade strategier för att hjälpa jobbsökare att presentera sig på bästa möjliga sätt för potentiella arbetsgivare.