LinkedIn på ditt CV (+ andra sociala medier)
LinkedIn är det största professionella nätverket idag. Det är ett perfekt verktyg för att utöka ditt nätverk och knyta värdefulla kontakter. Du kan också arbeta med din egen professionella image genom att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Genom att lägga till LinkedIn i ditt CV visar du omedelbart rekryterare att du är aktivt engagerad i din professionella utveckling och att du förstår värdet av att underhålla ditt nätverk. I den här bloggen tittar vi på hur du lägger till LinkedIn (och andra sociala medier) i ditt CV.
Fördelarna med att inkludera LinkedIn i ditt CV
Det är alltid en bra idé att inkludera din LinkedIn-profil i ditt CV. Det är nämligen mycket troligt att rekryterare kommer att leta upp dig på nätet. I första hand på LinkedIn, men de kommer också att titta på dina andra profiler på sociala medier. Så det är bäst att du ligger steget före dem och lägger till din LinkedIn-profil direkt i ditt CV.
Det finns också andra skäl till varför LinkedIn på ditt CV är en bra idé:
- Visa mer av din personlighet. Ditt CV är naturligtvis bara ett mycket kortfattat dokument på cirka 2 sidor. På din egen LinkedIn-profil kan du naturligtvis berätta mycket mer om dig själv och dina (yrkesmässiga) intressen.
- Kraftfulla referenser. I ditt CV är det ovanligt att ange referenser. På LinkedIn kan man dock skriva rekommendationer om dig (liknande referenser). Detta är naturligtvis oerhört värdefull information för rekryterare.
- Visa dina yrkesmässiga intressen. Ditt nätverk, dina kontakter och dina bidrag säger en hel del om vad du är intresserad av. Om du regelbundet svarar på eller bidrar med relevanta trender, utvecklingar och forskning, kan en rekryterare eller potentiell arbetsgivare se att du är mycket intresserad av din sektor.
När ska du inte ange LinkedIn i ditt CV?
Faktum är att vi nästan alltid rekommenderar att du inkluderar en LinkedIn-profil i ditt CV. Men det finns också situationer där det är bättre att inte inkludera din LinkedIn-profil.
- Ditt konto har inte uppdaterats. Om du inte har uppdaterat ditt konto på 3 år kan det vara till din nackdel snarare än till din fördel. Rådet är därför att uppdatera din profil snarare än att inte lista den alls.
- Din profil är tom. Om du har en LinkedIn-profil saknar bild, rubrik, sammanfattning eller är allmänt ofullständig, aknd det vara bättre att utelämna den (eller fylla i all delar).
- Du använder också din LinkedIn personligen. LinkedIn är uteslutande en affärs- och yrkesplattform. Använder du den för andra ändamål? Skriv då inte det i ditt CV.
- Du använder LinkedIn för en helt annan bransch. Det kan till exempel vara om du är egenföretagare och försöker vinna uppdrag via LinkedIn samtidigt som du söker ett helt annat jobb inom en annan bransch.
Var lägger du upp din LinkedIn-profil?
Du lägger till en LinkedIn-profil med dina andra personliga uppgifter i ditt CV. Du bör nämna ditt namn, telefonnummer, e-postadress och dina adressuppgifter först. Denna information är uppenbarligen viktigare än dina profiler på sociala medier. Så lägg din LinkedIn-profil längst ner bland dessa uppgifter.
Namn: Lars Hermansson
Funktion: Projektledare
Adress: Läktargatan 69, 310 82
Telefon: 08 - 131 723 96
E-post: [email protected]
Född: 04-09-1987
LinkedIn: /in/larshermansson
Tips: skapa en personlig LinkedIn-URL
När du skapar ett LinkedIn-konto genereras det automatiskt en URL för din profilsida baserad på ditt namn följt av en serie unika siffror och bokstäver. Detta ser dock oprofessionellt ut och bör undvikas. Du kan också skapa ett personligt URL för din popup. Här är ett exempel:
Så här skapar du ett personligt URL för LinkedIn:
- Gå till din egen profil. Det gör du genom att klicka på "Jag" längst upp till höger på ditt foto.
- Klicka sedan på "Visa profil".
- Längst upp till höger ser du texten "Redigera offentlig profil och URL". Använd Control + F om du inte hittar den.
- Ange sedan en personlig URL.
Använd till exempel ditt fullständiga namn som URL till LinkedIn. Om det redan är upptaget kan du prova att sätta ett streck mellan ditt förnamn och efternamn. Om inte heller det fungerar kan du försöka med en punkt. Se till att din personliga URL ser professionell och enkel ut.
Ange andra sociala medier i ditt CV
Hela syftet med ett CV är att sammanfatta ditt yrkesliv, inte ditt privatliv. Andra konton på sociala medier som Facebook, Instagram och Pinterest hör inte hemma i ditt CV. Det tillför ingenting, och innehåller inte relevant information.
Men om du använder en viss social medieplattform för yrkesmässiga ändamål kan du nämna den i ditt CV. Här är några exempel på när du kan uppge vissa sociala medieprofiler i ditt CV:
- En fotograf som delar med sig av sitt arbete på Instagram.
- En inredningsstylist som har vackra moodboards på sitt Pinterest-konto.
- En programmerare som deltar i Open Source-projekt på Github.
- En journalist som delar nyheter och utvecklingar på Twitter.
I sådana fall ger det naturligtvis ett mervärde att lägga till relevanta sociala medieprofiler i ditt CV.
Slutsats
- LinkedIn är ett bra komplement till ditt CV, så länge ditt konto är uppdaterat och du använder det i affärssyfte.
- Se till att din profil är komplett. Följ LinkedIns förslag för att förbättra din profil.
- Ange alltid en personlig LinkedIn-adress i stället för den automatiskt genererade.
- Lägg till din LinkedIn längst ner i dina kontaktuppgifter.
- Använd en ny och aktuell bild på din LinkedIn-profil.
Överträffa konkurrensen med ett perfekt CV. Upptäck tips från verkliga karriärexperter och öka dina chanser att få ett jobb.